Till innehåll på sidan

Redaktionellt

Sillen blir allt dyrare jämfört med godis och ägg

Senast uppdaterad: 2021-03-30

Ägg, sill och godis är givna inslag för många i påsk. Men pristrenderna spretar. De senaste tio åren har priset på sill åkt bergochdalbana – och samtidigt stigit absolut mest.

I februari i år var priset på sill 39 procent dyrare än i februari 2011, visar SCB:s Konsumentprisindex (KPI). Under samma period steg priset på godis (konfektyr) och choklad med 10 procent, och på ägg med drygt 12 procent.

– Eller så här: En sillburk som för tio år sedan kostade tio kronor kostar nästan 14 kronor i dag. Samtidigt har priset på en chokladbit som kostade en tia i februari 2011 bara stigit med en krona, säger John Eliasson, ekonom på enheten för prisstatistik på SCB.

Kraftiga variationer

Över tid är prisökningarna relativt stabila. Men sett över ett år kan priserna variera kraftigt i samband med olika reor och kampanjer. Av ägg, sill, konfektyr och choklad är det sillen som upplever högst berg och djupast dalar i Konsumentprisindex. Inte minst i samband med högtider.

– Livsmedelsbutikerna gör ofta rejäla prissänkningar på just sill under jul, påsk och midsommar. Exakt varför är svårt att svara på, men det kan vara att man ser sillen som en så kallad lockvara, säger John Eliasson.

Ett exempel: Under förra julen sjönk priserna på sill med närmare 7 procent jämfört med månaden före. Efter nyår steg priserna igen, med nästan 14 procent.

– I januari var priserna på sill de högsta på flera år. Men snart är det ju påsk, då får vi se om historien upprepar sig med lägre priser igen, säger John Eliasson.

Godis billigare än annat

Priset på ägg gick lite upp och ned mellan 2011 och 2016, men har därefter stigit stabilt.

– Ägg följer ett liknande säsongsmönster som sillen, men inte lika dramatiskt. Prisskillnaderna är mindre över året. Sedan 2016 ligger prisutvecklingen på ägg på cirka två procent per år, vilket är något högre än den allmänna prisutvecklingen i Sverige.

Stabilast är priset på godis och choklad, där det varierar från år till år vad som är dyrast.

– Godis och choklad har blivit cirka en procent dyrare per år senaste tio åren, vilket är något lägre än den allmänna prisutvecklingen i Sverige. Godis och choklad har alltså blivit relativt billigare andra varor, om än marginellt.

Prisutveckling februari 2011–februari 2021

Produkt Utveckling i procent
Sillkonserver 39,2
Ägg 12,4
Choklad 10,1
Godis (konfektyr*) 10,0

* I konfektyr ingår även tuggummi

Fakta: Konsumentprisindex

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar och bland annat påverkas ändringar i indirekta skatter och subventioner.

Utvecklingen räknas för närvarande från 1980, som är KPI:s basår.

KPI är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige.

Länkar

Statistikdatabasen: Konsumentprisindex (KPI) efter produktgrupp och månad, 1980–2021

Konsumentprisindex (KPI)

Dyrare skinka men billigare sill är julens melodi

Beskrivning av Konsumentprisindex (KPI)

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB