Till innehåll på sidan

Företagens utgifter för IT och marknadsföring, 2014:

Företagen köper lika mycket reklam som maskiner och byggnader. Korrigerad 2016-10-28

Statistiknyhet från SCB 2015-10-15 9.30

Företagens utgifter för datorer, telekom och mjukvara 2014 var 46 miljarder kronor. Årets resultat är i nivå med 2013 års värden.

En nyhet för årets undersökning, förutom frågorna om reklam och marknadsföring, är att företagen också har tillfrågats om utgifter för it-tjänster. En it-tjänst innebär i korthet att företagen istället för att till exempel köpa en dator, köper tjänsten att ha en fungerande dator. Detta inkluderar service, underhåll med mera och sker antingen från en extern leverantör utanför företaget, eller internt. Årets undersökning visar att företagen köpte it-tjänster för 54 miljarder kronor.

Företagens utgifter för interna och externa it-tjänster 2014

Miljoner kronor, löpande priser

Diagram

Senaste tillfället då SCB frågade företagen om it-tjänster var 2006. Då uppgick utgifterna till 36 miljarder kronor. Även om resultaten inte är helt jämförbara, på grund av skillnader i svarsfrekvens och urval, tyder detta ändå på att området it-tjänster har växt.

Ytterligare en trend inom samma område tycks vara att företagen i något högre utsträckning än tidigare köper sina it-tjänster externt från andra bolag utanför koncernen. Årets resultat visar att andelen externa it-tjänster har ökat från cirka två tredjedelar till nära tre fjärdedelar.

Reklam och marknadsföring

I årets undersökning av Företagens utgifter för it har företagen också ombetts redovisa utgifter och investeringar i reklam och marknadsföring. Det är ett område som inte undersökts tidigare av SCB. Totalt sett uppgick företagens utgifter för reklam och marknadsföring 2014 till 92 miljarder kronor, vilket är ungefär lika mycket som näringslivets investeringar i maskiner, byggnader, fordon och likande fysiska föremål.

Handeln hade den största andelen av de totala utgifterna för reklam och marknadsföring, cirka 40 procent.

Investeringar i reklam och marknadsföring definieras som den andel av de totala utgifterna för reklam och marknadsföring som företagen själva tror kommer att ha en positiv effekt på intäkterna under minst ett år. Enligt denna definition har företagen investerat cirka 36 miljarder kronor i reklam och marknadsföring.

Undersökningen pekar på vissa skillnader mellan stora och små företag i förväntningarna på hur länge effekterna av deras reklam och marknadsföring kommer att kvarstå. De mindre företagen tror att 36 procent av de totala utgifterna för reklam och marknadsföring ger effekter i mer än ett år, medan de större företagen, de med 250 anställda eller fler, uppskattar denna andel till 45 procent.

Definitioner och förklaringar

Med utgifter för it avses köp av data- och telekommunikations­utrustning och mjukvara samt hyra och leasing av data- och telekommunikationsutrustning. Även it-tjänster undersöks, uppdelat på interna och externa köp.

Med utgifter för reklam och marknadsföring avses externa och interna utgifter för reklam och marknadsföring. Internt i form av antal helårsanställda på företaget som arbetar med reklam och marknadsföring. Externt i form av till exempel annonser, konsulter och liknande. Investeringarna i reklam och marknadsföring har definierats som andelen av de totala utgifterna för reklam och marknadsföring med en uppskattad varaktighet på ett år eller mer.

Populationen utgörs av företag med 10 anställda eller fler med verksamhet, enligt SNI 2007, inom utvinning av mineral (B), tillverkning (C), försörjning av el, gas, värme och kyla (D), vatten­försörjning (E) byggverksamhet (F), handel; reparation av motorfordon och motorcyklar (G), transport och magasinering (H), hotell- och restaurang­verksamhet (I), informations- och kommunikations­verksamhet (J), finansiell verksamhet (K), fastighetsservice (L), företagstjänster (M), uthyrning, fastighetsservice, resetjänster och andra stödtjänster (N), kultur, nöje och fritid (R) och annan serviceverksamhet (S). Företagen delas in efter tre storleksklasser: 10–49 anställda, 50–249 anställda samt företag med 250 anställda eller mer. Populationen bestäms med utgångspunkt från informationen i SCB:s företagsregister. Ramen som används är från november 2014.

Samtliga belopp är i löpande priser.

Nästa publiceringstillfälle

2016-10-16 klockan 09.30.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

Enheten för IKT, Näringslivets konjunktur och FoU

E-post
it-statistik@scb.se

Förfrågningar

Jonas Valdringer

Telefon
010-479 41 73
E-post
jonas.valdringer@scb.se