Till innehåll på sidan

Fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under coronapandemin, läsåret 2021/22

Undervisningen på distans minskade stort under senare delen av coronapandemin

Statistiknyhet från SCB 2023-02-21 8.00

I motsats till de första tre terminerna under pandemin hade få gymnasieelever undervisning på distans under läsåret 2021/22, som präglades av omikronvågen. I högstadiet hade ännu färre elever undervisning på distans då, och i de lägre åldrarna förekom det knappt.

Mängden undervisning på distans har varierat sedan vårterminen 2020, både över tid och mellan skolor. Smittspridningen av covid-19 och regleringar och rekommendationer för att minska smittspridningen påverkade i vilken grad skolorna helt eller delvis övergick till undervisning på distans.

Mycket mindre undervisning på distans i gymnasieskolan

Under de tre första terminerna när pandemin pågick (vårterminen 2020 – vårterminen 2021) hade de flesta gymnasieelever undervisning på distans i någon omfattning.

– Så var det inte under läsåret 2021/22. Då hade 16–18 procent undervisning på distans i någon omfattning, förklarar Sinisa Sauli, utredare på SCB.

Andel gymnasieelever som hade undervisning på distans. Vårterminen 2020–vårterminen 2022

Diagram: Andel gymnasieelever som hade undervisning på distans. Vårterminen 2020–vårterminen 2022

Det var mest undervisning på distans under vårterminen 2020. De gymnasieelever som hade undervisning på distans hade det i genomsnitt (median och omräknat till heltid):

• 12 veckor under vårterminen 2020
• 3 veckor under höstterminen 2020
• 7 veckor under vårterminen 2021
• 2 veckor under höstterminen 2021
• 2 veckor under vårterminen 2022.

Lika mycket undervisning på distans i högstadiet som i början av pandemin

I grundskolans låg- och mellanstadium var det läsåret 2021/22 ovanligt att hela klasser eller årskurser hade undervisning på distans på grund av smittspridningen. Andelen högstadieelever som hade undervisning på distans i någon omfattning var 15–16 procent, vilket är ungefär samma nivå som under pandemins första termin (VT 2020).

Andel högstadieelever som hade undervisning på distans. Vårterminen 2020–vårterminen 2022

Diagram: Andel högstadieelever som hade undervisning på distans. Vårterminen 2020–vårterminen 2022

I högstadiet var det mest undervisning på distans under vårterminen 2021. De högstadieelever som hade undervisning på distans hade det i genomsnitt (median och omräknat till heltid):

• 3 veckor under vårterminen 2020
• 1 vecka under höstterminen 2020
• 5 veckor under vårterminen 2021
• 1 vecka under höstterminen 2021
• 2 veckor under vårterminen 2022.

Fler resultat

I rapporten Fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under coronapandemin finns även resultat som visar:

  • hur skolorna har organiserat undervisningen på distans
  • undantag från undervisning på distans för enstaka elever
  • i vilken mån eleverna fick hjälp med tillgång till dator och uppkoppling när det var undervisning på distans
  • undervisning på distans när eleverna var frånvarande på grund av milda sjukdomssymptom eller karantän.

Definitioner och förklaringar

Begreppet ”undervisning på distans”

I den här undersökningen använder vi begreppet ”undervisning på distans” som samlingsbegrepp för både fjärr- och distansundervisning för att underlätta läsningen. Vid fjärrundervisning följer eleverna undervisningen live i ett mötesverktyg (läraren och eleven är åtskilda i rum men inte i tid) och vid distansundervisningen får de material som de arbetar med självständigt (läraren och eleven är åtskilda i både rum och tid).

Undersökningens genomförande

Undersökningen genomfördes hösten 2022 på uppdrag av regeringen. Uppdraget avser läsåret 2021/22. Ett liknade uppdrag hade genomförts hösten 2021 som avsåg vårterminen 2020 till vårterminen 2021.

Rektorerna på samtliga grund- och gymnasieskolor i Sverige bjöds in att delta i undersökningen. Svarsfrekvensen var nästan 30 procent i båda skolformerna. Resultaten har räknats upp så att de motsvarar samtliga skolor.

Rektorerna fick svara på frågor för olika elevgrupper på sin skola. Varje elev har blivit tilldelad det svar som rektorn lämnat för den grupp eleven ingick i. På så sätt kan statistik redovisas för antal och andel elever som har haft undervisning på distans.

Andel elever som har haft undervisning på distans

Statistiken över andelen elever som har haft undervisning på distans presenteras i form av ett intervall där den lägre uppgiften består av den andel som säkert haft undervisning på distans. Det gäller för de elever som ingick i elevgrupper där alla klasser fått lika mycket undervisning på distans. Den högre uppgiften består av andelen som säkert plus andelen som kanske haft undervisning på distans. Den del som kanske haft undervisning på distans utgörs av elever i elevgrupper där bara en del klasser haft undervisning på distans eller där omfattningen har varierat mellan olika klasser.

Publikation

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB

Förfrågningar

Paula Kossack

Telefon
010-479 60 05
E-post
paula.kossack@scb.se

Sinisa Sauli

Telefon
010-479 62 15
E-post
sinisa.sauli@scb.se