Till innehåll på sidan

Elevpaneler för longitudinella studier, läsåret 2014/15:

Andelen elever med stödundervisning minskar i grundskolans lägre årskurser

Statistiknyhet från SCB 2015-12-01 9.30

I grundskolans lägre årskurser har det över tid skett en tydlig minskning av andelen elever som fått stödundervisning. Våren 2015 hade knappt 1 av 10 elever i årskurs 4 någon form av stöd. Det kan jämföras med våren 1992 då omkring 2 av 10 elever i årskurs 4 fick stödundervisning.

Undersökningen "Elevpaneler för longitudinella studier" har genomförts sedan början av 1980-talet. Där följs ett urval av elever från årskurs 3 och vidare genom grundskolan. Den nuvarande elevpanelen är den åttonde och består av ett urval av elever som fanns i årskurs 3 läsåret 2013/14. Våren 2015 undersöktes skolår 4 för dem och för majoriteten av eleverna är skolåret detsamma som årskursen.

I årskurs 3–6 har det skett en nedgång över tid av andelen elever med stödundervisning och i årskurs 3 och 4 har andelen halverats sedan början av 1990-talet. I årskurs 7–9 har andelen med stöd inte genomgått motsvarande förändring över tid.

Andel elever med stödundervisning per elevpanel och årskurs. Procent

Diagram

Skattningarna i diagrammet är förknippade med viss osäkerhet. För panel 8 redovisas felmarginaler.

Av de elever i panel 8 som våren 2014 hade stöd i årskurs 3 var det runt 40 procent som fick fortsatt stöd i årskurs 4. Av alla elever med stöd i årskurs 4 våren 2015 hade ungefär hälften även haft stöd i årskurs 3 och hälften fick stöd först i årskurs 4.

I elevpanelerna delas stödundervisning in i tre olika typer; anpassad studiegång, särskild undervisningsgrupp och specialundervisning på annat sätt. Anpassad studiegång innebär avvikelser från utbildningens timplan, ämnen och mål, medan stöd i särskild undervisningsgrupp avser undervisning i en annan undervisningsgrupp än den eleven normalt tillhör. Specialundervisning på annat sätt innebär stödåtgärder som inte fångas upp av de första två typerna, t.ex. extra hjälp i klassrummet. Detta är den vanligaste stödåtgärden och bland eleverna med stöd i årskurs 4 hade runt 80 procent enbart fått denna typ av stöd.

6 av 10 med stödundervisning i årskurs 4 har åtgärdsprogram

Bland eleverna med stödundervisning i årskurs 4 våren 2015 hade omkring 60 procent även ett åtgärdsprogram, vilket kan jämföras med runt 80 procent för samma elever i årskurs 3 våren 2014. Även bland de elever som gick i årskurs 4 i den sjunde panelen, våren 2009, var det omkring 80 procent som hade åtgärdsprogram.

Skolverket har i sin statistik också visat på en minskning av antalet elever med åtgärdsprogram i grundskolan mellan läsåret 2013/14 och 2014/15. De menar att detta kan bero på en lagändring som gjort att skolor snabbt kan sätta in stöd i form av extra anpassningar utan att upprätta ett åtgärdsprogram. Ett åtgärdsprogram ska avse elevens behov av särskilt stöd, vilket endast sätts in om stödet i form av extra anpassningar inom ramen för ordinarie undervisning inte är tillräckligt.

Av eleverna i panel 8 som våren 2014 hade åtgärdsprogram i årskurs 3 var det ungefär hälften som även hade det i årskurs 4. Av alla elever med åtgärdsprogram i årskurs 4 hade omkring 75 procent haft åtgärdsprogram redan i årskurs 3. Det vara alltså bara runt 25 procent som fick åtgärdsprogram först i årskurs 4.

Andel elever med åtgärdsprogram för elever med stödundervisning per elevpanel och skolår. Procent

Diagram

Skattningarna i diagrammet är förknippade med viss osäkerhet. För panel 8 redovisas felmarginaler.

Hur vanligt det var med åtgärdsprogram skiljer sig utifrån vilken typ av stödundervisning eleven haft. Bland eleverna som endast hade specialundervisning på annat sätt var det ungefär hälften som hade åtgärdsprogram, medan det var runt 85 procent bland dem med anpassad studiegång och/eller särskild undervisningsgrupp.

Fler pojkar än flickor får stödundervisning

Bland eleverna i årskurs 4 var det vanligare bland pojkar än bland flickor att ha åtgärdsprogram samt att ha stödundervisning. Det var runt 10 procent av pojkarna och strax över 5 procent av flickorna som hade stödundervisning. Skillnaden mellan könen var tydligare för elever födda i Sverige än för elever födda utomlands.

Vad gäller förekomsten av åtgärdsprogram var skillnaden mellan könen tydligare bland elever i kommunal skola än bland elever i fristående skola. Så var fallet även när dessa elever gick i årskurs 3.

I årskurs 4 våren 2015 var andelen med stödundervisning liksom med åtgärdsprogram lägre bland elever vars föräldrar båda har eftergymnasial utbildning än bland elever med föräldrar som inte har sådan utbildning. Detta är tydligast vad gäller förekomst av åtgärdsprogram. Av elever där båda föräldrarna har eftergymnasial utbildning hade runt 5 procent åtgärdsprogram, jämfört med knappt 10 procent av elever med en förälder med eftergymnasial utbildning och omkring 15 procent av dem där ingen förälder har det.

Minskning av andel elever i årskursblandad undervisnings-grupp i årskurs 3–4

I de lägre årskurserna har det över tid skett en minskning av andelen elever som går i årskursblandad undervisningsgrupp. I årskurs 4 under åren 1998 och 2003 gick runt 25 procent i årskursblandad undervisningsgrupp, medan det våren 2015 endast var omkring 5 procent.

Andel elever i årskursblandad undervisningsgrupp per elevpanel och skolår. Procent

Diagram

Skattningarna i diagrammet är förknippade med viss osäkerhet. För panel 8 redovisas felmarginaler.

Hälften av utrikes födda i årskurs 4 hade modersmålsunder-visning

Bland eleverna i den åttonde panelen som gick i årskurs 3 våren 2014 var runt 10 procent utrikes födda. I årskurs 4 våren 2015 hade omkring hälften av dem modersmålsundervisning och ungefär lika många undervisning i svenska som andraspråk. Det var vanligare med undervisning i svenska som andraspråk bland de elever vars föräldrar saknade eftergymnasial utbildning.

Av eleverna som hade undervisning i svenska som andraspråk var det omkring 2 av 10 som även hade åtgärdsprogram, vilket kan jämföras med knappt 1 av 10 bland dem som inte hade undervisning i svenska som andraspråk.

Definitioner och förklaringar

Undersökningen "Elevpaneler för longitudinella studier" har genomförts sedan början av 1980-talet. Ett urval av ungefär 10 procent av eleverna i grundskolans årskurs 3 följs genom grundskolan. I stort sett jämförbara undersökningar har genomförts för elever som huvudsakligen är födda åren 1967, 1972, 1977, 1982, 1987, 1992, 1998 och 2004. Insamlingar görs varje vår från de grundskolor eleverna då finns vid.

Den nuvarande panelen är panel 8 som består av ett urval på cirka 9 800 elever som fanns i årskurs 3 läsåret 2013/14. Våren 2015 gjordes en uppföljning avseende panel 8 och skolår 4. För majoriteten av eleverna är skolåret detsamma som årskursen och årskurs används således i pressinformationen.

Svarsandelen i urvalet, med hänsyn tagen till urvalets design, var våren 2015 73 procent. I och med att statistiken är baserad på ett urval är de skattningar som presenteras förknippade med en viss osäkerhet. För panel 8 redovisas felmarginaler i diagrammen. Dessa avser 95-procentiga konfidensintervall runt punktskattningen.

Eftersom urvalen dras under årskurs 3 är elever som flyttat till Sverige efter årskurs 3 inte representerade i undersökningen. Elever som någon gång under årskurs 3-9 varit inskrivna i särskolan omfattas heller inte av statistiken.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Enheten för statistik om utbildning och arbete

Adress
701 89 Örebro
E-post
ua@scb.se

Förfrågningar

Anna Andersson

Telefon
010-479 62 52
E-post
anna.andersson@scb.se