Till innehåll på sidan

Pressmeddelande

Dryckesförsäljningen ökade mest under 2021

Senast uppdaterad: 2022-09-29

Alkoholfria drycker gick upp mest när försäljningen av livsmedel och drycker steg med 2,9 procent förra året, visar ny statistik från SCB.

Den totala försäljningen av livsmedel och drycker landade på 334 miljarder kronor 2021. Det är nio miljarder mer än 2020, vilket motsvarar en uppgång på 2,9 procent förra året.

– Den totala uppgången förklaras av att volymen av sålda livsmedel och drycker ökade med 2,5 procent samtidigt som priserna bara steg med 0,4 procent i fjol. De stora prisuppgångarna vi sett under det här året kommer att synas när vi summerar 2022, säger Daniel Wester, statistiker på SCB.

Sjunkande fruktförsäljning

Försäljningen ökade i samtliga varugrupper utom för frukt samt övriga livsmedel. Allra mest ökade den i varugruppen alkoholfria drycker, där uppgången landade på 7,9 procent.

– Inom den gruppen var det mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer som ökade mest. Där steg försäljningen med 8 procent under 2021.

Mer pengar på godis

I linje med de senaste årens utveckling lade befolkningen mer pengar på godis än på frukt under 2021.

– Försäljningen av godis uppgick till 2 312 kronor per person förra året. Det motsvarar godis för 44 kronor per person varje vecka, vilket är två kronor mer än under 2020. Försäljningen av frukt hamnade på 31 kronor i veckan per person, vilket är samma som 2020.

Total försäljning i löpande priser 2021

Varugrupp Försäljning i miljoner kronor Utveckling sedan 2020 (%)
Livsmedel och drycker 334 367 2,9
   Livsmedel och alkoholfria drycker 283 531 2,7
      Livsmedel 252 769 2,1
         Bröd och övriga spannmålsprodukter 41 671 5,7
         Kött 45 329 2,2
         Fisk 14 857 0,3
         Mjölk, ost och ägg 41 967 1,3
         Oljor och fetter 7 809 0,7
         Frukt 21 913 -2,1
         Grönsaker 31 761 -0,1
         Socker, sylt, honung, choklad och konfektyr 35 050 6,0
         Övriga livsmedel 12 414 -0,8
      Alkoholfria drycker 30 762 7,9
         Kaffe, te och choklad 8 980 7,9
         Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer 21 782 8,0
   Alkoholhaltiga drycker 50 835 3,9
         Spritdrycker 10 374 8,0
         Vin 26 271 3,1
         Öl 14 190 2,7

Försäljning per capita i löpande priser 2021

Varugrupp Försäljning i kronor Utveckling sedan 2020 (%)
Livsmedel och drycker 31 990 2,2
   Livsmedel och alkoholfria drycker 27 126 2,0
      Livsmedel 24 183 1,4
         Bröd och övriga spannmålsprodukter 3 987 4,9
         Kött 4 337 1,5
         Fisk 1 421 -0,4
         Mjölk, ost och ägg  4 015 0,6
         Oljor och fetter 747 0,0
         Frukt 2 096 -2,8
         Grönsaker 3 039 -0,8
         Socker, sylt, honung, choklad och konfektyr 3 353 5,3
         Övriga livsmedel 1 188 -1,5
      Alkoholfria drycker    2 943 7,2
         Kaffe, te och choklad    859 7,1
         Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer  2 084 7,2
   Alkoholhaltiga drycker 4 864 3,2
         Spritdrycker    993 7,3
         Vin   2 513 2,4
         Öl   1 358 2,0

Läs mer i rapporten:

Livsmedelsförsäljningsstatistik 2021

Fakta: Om statistiken

Den huvudsakliga insamlingskällan är datakasseregisterstatistik från de fem stora dagligvarublocken; ICA, Kooperationen, Axfood, LIDL och Bergendahls.

Eftersom försäljningen mäts i pengar kan en ökning förklaras både av prisökningar och av att en vara säljs i större mängd än tidigare.

Undersökningen mäter inte volymutvecklingen utan endast försäljningsvärdet. Prisindex (KPI) för olika varugrupper används sedan för att beräkna volymutvecklingen.

Länkar

Försäljning av livsmedel ökade under 2021

Livsmedelsförsäljningsstatistik 2021

Vi spenderar alltmer på frukt – men köper ännu mer sötsaker

Försäljningen av alkohol ökade stort under 2020

Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB