Till innehåll på sidan

E-handelssystemet Proceedo

Enligt regeringens förordning ska SCB som statlig myndighet göra beställningar elektroniskt. E-handel ska leda till att sänka myndighetens kostnader, effektivisera inköpsprocesserna samt öka kvaliteten och avtalstroheten i myndighetens inköp.

SCB använder sig av e-handelssystemet Proceedo, vilket innebär att hela inköpsprocessen (beställning, leverans, varumottagning och fakturering) sker elektroniskt. Information om priser och avtalade produkter finns lätt tillgänglig i systemet.

Vid beställning skapas en inköpsorder som godkänns och konteras innan den skickas till leverantören. När varan/tjänsten levereras görs en leveranskvittering i systemet för att säkerställa att priser och levererade kvantiteter överensstämmer med det som beställts. När fakturan anländer matchas den mot inköpsordern och leveranskvitteras. Om uppgifterna på fakturan stämmer går den direkt för betalning.

Leverantören ansluts till Proceedo på lämpligast sätt beroende på inköpets art.