Till innehåll på sidan

Designsystem

Vi försöker att placera element med samma innehåll tillsammans vid layout. Om du till exempel har flera diagram som relaterar till en stor mängd text, är det bättre att placera alla diagram tillsammans och referera till dem i text där det behövs.

Liten text som hör ihop med enfärgade bilder eller grafik har alltid samma färg som respektive bild eller grafik.

Format

Observera att vårt grid-system (rutnät-system) ändras beroende på format. Använd respektive mall för att följa korrekt grid enligt vårt designsystem.

Här nedanför hittar du mer ingående information och grundläggande regler för hur griden (rutnätet) används i mallarna.

Marginaler

Bilden visar hantering av marginaler.

A4-format

För att skapa en flexibel grid använder vi dubbla marginaler på vänster sida.

För omslag och affischer använder vi den yttre marginalen.

Vid formgivning av brev och inlagor använder vi den inre marginalen.

Övriga format

Alla andra format har en marginal.

Rader

Bilden visar rader i SCB:s grid.

Grid

  • A4, satsytan delas upp i 10 lika stora rader
  • A5 och A65, satsytan delas upp i 7 lika stora rader
  • A6, satsytan delas upp i 5 lika stora rader
  • Statsformat, satsytan delas upp i 8 lika stora rader.

Del av satsyta

  • Vid intro-sidor, omslag eller för att skapa rytm i formgivningen, lämnar vi en rad tom i övre delen av sidan.
  • A4, två rader lämnas tomma i övre delen av sidan.
  • Övriga format, en rad lämnas tom i övre delen av sidan. I vissa fall sker det undantag från dessa regler. Dessa hittar du i mallarna.

Helsida

I alla format tillåts utfallande innehåll.

Kolumner

Grid A4

Bild som visar kolumner i griden vid A4-format.

Ytan innanför den inre marginalen delas upp i 12 kolumner.

Hantering

Introduktionstexter och bilder kan uppta alla 12 kolumner i bredd. Genom att göra detta finns möjligheten att skapa en intressant övergripande formgivning.

3/8

Vi använder de tre vänstra kolumnerna till liten text, grafik och bilder. Breda diagram och brödtext får plats på åtta kolumner till höger.

5/6

Vi använder fem kolumner på vänster sida för introduktionstext, bilder och grafik. Även små diagram passar bra på denna bredd. Brödtext får plats på de sex kolumner till höger på sidan.

6/6

Allt innehåll kan fördelas lika på dessa sidor. Mellanstora diagram får plats inom sex kolumner.

Grid A5

Bild som visar kolumner i griden vid A5-format.

Ytan innanför den inre marginalen delas upp i 6 kolumner.

Hantering Introduktionstexter och bilder kan ta upp alla sex kolumner i bredd. Genom att göra detta skapar vi en intressant layout.

2/4

Vi använder de två vänstra kolumnerna för liten text, grafik och bilder. Mellanstora diagram och brödtext får plats i de fyra kolumnerna till höger.

3/3

Allt innehåll kan fördelas lika. Små diagram tar upp lite mer än tre kolumner i bredd. Se mallar för exempel på andra sätt att formge.

Grid A6 och A65

Bild som visar kolumner i griden vid A6- och A65-format.

Ytan innanför den inre marginalen delas upp i 4 kolumner.

Hantering

2/4 

Allt innehåll kan uppta fyra kolumner i bredd. Mellanstora diagram tar upp bredden av fyra kolumner i denna layout.

2/2

Liten text, bilder och grafik får plats inom två kolumner. Brödtext ska aldrig placeras inom två kolumner i denna layout.

1/3

Innehåll kan placeras inom tre kolumner vid behov.

 

Logotypens placering

Huvudregel

Vår logotyp placeras alltid i det nedre vänstra hörnet, innanför marginalerna.

Undantag

I undantagsfall kan logotypen centreras på satsytan.

Läs mer om SCB:s logotyp

Samarbeten (Co-branding)

Övriga logotyper ska aldrig överstiga höjden av vår logotyp. Om dessa behöver placeras på samma sida ska de ligga på samma linje och i samma höjd som vår logotyp.

Omslag

SCB:s visuella identitet är vårt gemensamma ansikte utåt. Var vi än syns ska vi kommunicera med samma visuella språk. Det skapar, tillsammans med det vi säger och gör, en tydlig bild av SCB. Läs mer om scb:s visuella identitet här: https://www.scb.se/om-scb/scbs-verksamhet/varumarkeshandbok/sa-ser-vi-ut/bilder/

Det finns tre olika varianter på omslag: 

  1. Text på platta med SCB-logga (och ev kund eller samarbetspartners logga)
  2. Text på bild med SCB-logga (och ev kund eller samarbetspartners logga)
  3. Kund eller samarbetspartners profil (och SCB-logga, eller annan samarbetspartners logga)

1. Text på platta med logga (och eventuell kund eller samarbetspartners logga)

Andvänds oftast för publikationer och rapporter som ska publiceras på scb.se med SCB som avsändare för innehållet.

  1. Gör omslaget i rapportmallen i Word
  2. Välj färg under Infoga/försättsblad (infoga ev logga/loggor på sidan längst ner)

 

2. Text på bild med logga (och eventuell kund eller samarbetspartners logga)

  • Enkätomslag till återkommande undersökningar. Även undersökningar som inte är återkommande där kund eller samarbetspartner önskar bild. Även här ska SCBs grafiska riktlinjer följas. En SAM-kund kan leverera bild men den måste fungera enligt vår bildpolicy. Jobbet beställs i ateljén, e-post *ateljen
  • Rapporter som har stort intresse och som ska finnas tryckt till utskick eller sammankomster av olika slag.
  • Ateljén tar fram ett specifikt foto enligt vår grafiska profil. Beställ jobbet via e-post *Ateljen.

   

3. Kund eller samarbetspartners profil (och SCB-logga, eller annan samarbetspartners logga)

  • Den samarbetande myndigheten levererar omslaget i A4-storlek i egen profil som tryckbar pdf.
  • Om den samarbetande myndigheten inte har egen profil används SCB-profil (alt 1 eller 2).

Skyltar

Fristående

På dörrar och fönster är vår logotyp centrerad. Den kan vara i svart eller vit folie.

Vid behov placeras Statistiska centralbyrån i vänster hörn med typsnittet Roboto Bold. Denna text kan vara i svart eller vit folie och ska matcha vald folie till logotypen.

“Statistiska centralbyrån” kan även vara blå.

Skylt

På skyltar är vår logotyp centrerad. Den bör vara i svart eller vit.

Vid behov placeras Statistiska centralbyrån i vänster hörn med typsnittet Roboto Bold. Denna kan vara svart eller blå.

Skyltar med budskap

Vid budskap använder vi samma principer som vårt designsystem.