Till innehåll på sidan

Vanliga frågor (FAQ:s) om MONA

Här besvaras vanliga frågor från användare av MONA (Microdata Online Access) på ett kort och okomplicerat sätt. Om du inte hittar svar på just din fråga är du välkommen att kontakta MONA-supporten. Mer information om hur MONA fungerar finns i vår FAQ i MONA Info som ligger direkt under din startmeny i MONA när du har loggat in.

Inloggningsrelaterade frågor

Hur loggar jag in på MONA?

Det framgår i användarhandledningen. 

Användarhandledning MONA (pdf)

Varför kan jag inte logga via länken på www.scb.se/mona?

Om du får meddelandet ”Log-on credentials not accepted”, kontrollera så du använt rätt användarnamn och PIN/OTP. Kontakta MONA-supporten om problem kvarstår.

Varför får jag felmeddelandet ”The user name or password is incorrect” trots att jag skriver rätt användarnamn och lösenord?

Domänen kan vara fel. Det ska stå: ”Sign in to: MICRO”. Om det inte gör det skriver du in: micro\användarnamn i fältet User name.

Varför fungerar inte OTP-nycklarna jag får av min mobilapplikation längre?

Att mobilapplikationen slutar ge korrekta nycklar beror oftast på att seedkoden på något sätt blivit inaktuell. Kontakta MONA-supporten så generar vi en ny seed åt dig.

Programvaror 

Är det möjligt att få tillgång till andra programvaror än de jag redan har i MONA?

Vilka tillgängliga programvaror som finns i MONA kan du se i MONA Info som ligger direkt under din startmeny i MONA. MONA-supporten kan lägga till programvara på din startmeny. Om du önskar någon annan programvara som inte finns på listan över tillgängliga programvaror kan du kontakta MONA-supporten så undersöker vi om den är möjlig att installera.

Tillgängliga programvaror för MONA

Hur gör jag för att läsa in data från SQL till SAS, STATA, SPSS eller R?

Se handledning för respektive program i MONA Info som ligger direkt under din startmeny i MONA.

Går det att installera programpaket för STATA?

Ja, men inte själv. Kontakta MONA-supporten så installerar vi det.

Går det att installera programpaket för R?

Ja, men inte själv. Dessutom installeras väldigt många paket redan från början så kolla först om det paket du vill ha redan finns. Kontakta vår support om det paket du vill ha inte finns.

Support och övriga frågor

Vilka öppettider har MONA-supporten?

Normalt sett 08.00-16.00 med lunchstängt 11.30-12.30, under sommaren 09.00-15.00 Se scb.se/mona för eventuella avvikelser.

Jag har tappat bort mina användaruppgifter, kan jag få nya?

Kontakta vår support, så skickas de per post.

Kan jag fortfarande använda MONA om jag åker utomlands?

MONA får användas inom EU, EES eller av EU-kommissionen godkända tredje länder för överföring. EU-kommissionen har en lista över godkända tredje länder. Enligt användarvillkoren är det endast tillåtet att använda MONA från ett godkänt land, det är därför inte tillåtet att använda MONA från en svensk ambassad eller konsulat i ett tredje land som inte är godkänt för överföring. Storbritannien lämnade EU den 31 januari 2020, det finns dock övergångsbestämmelser som innebär att dataskyddsförordningen är tillämplig i Storbritannien till den 31 december 2020. Detta innebär att det fram tills dess är tillåtet att använda MONA i Storbritannien. Vad som kommer att gälla efter den 31 december återstår att se. Listan över godkända tredje länder för överföring finns bl.a. på Datainspektionens hemsida.

Listan finns bl.a. på Datainspektionens hemsida.

Hur vet vi om ett tredje land har adekvat skyddsnivå? - Datainspektionen

När det är en organisation i Sverige som är ansvarig för uppgifterna i MONA kan användning av MONA i USA och Kanada inte tillåtas då det saknas skydd för sådana uppgifter i dessa länder.

Går det att använda egna filer i MONA?

Ja, det är tillåtet att lämna uppgifter till SCB för införande i MONA som är nödvändiga/har samband med övriga bearbetningar i MONA.  För mer information om hur man för in filer se ”MONA info” inne i MONA.

Notera att alla filer kontrolleras av MONA-supporten innan de flyttas in. Filer innehållande skadlig programkod accepteras inte.

Varför avbryts min MONA-session?

Efter 30 min inaktivitet blir du utloggad ur MONA, men du har möjlighet att återuppta sessionen genom att logga in igen. Efter ytterligare 8 timmar avbryts sessionen helt och du riskerar att förlora arbete som inte sparats. För SAS-användare avbryts sessionen efter 24 timmar.

Om blir utloggad tidigare än så bör du genomföra följande felsökning:

  1. Se till att webbläsarfönstret med inloggningen inte stängs.
  2. Undersök om felet kvarstår med en annan webbläsare.
  3. Kontrollera om det några inställningar för energisparläge som kan orsaka att datorn sätts i viloläge/låses efter en viss tid.
  4. Undersök om problemet kvarstår från en annan dator och/eller via uppkoppling från ett annat nätverk.
  5. Prova kabelanslutning istället för trådlöst nätverk.
  6. Om inget av dessa förslag löser problemet, kontakta MONA-supporten

Kontakt

MONA-supporten

Telefon
010-479 64 20
Vardagar
08.00–11.30, 12.30–16.00
Stängt 30 oktober , 24-25 december, 31 december , 1 januari och 6 januari
E-post
mona@scb.se