Till innehåll på sidan

Kort analys

Användningen av AI ökar mest bland små företag

Senast uppdaterad: 2024-05-30

Under de senaste åren har AI seglat upp som ett hett samtalsämne. Arbetsmarknaden genomgår just nu ett större skifte där AI leder till förändrade arbetssätt och kostnadsbesparingar.

Användningen av AI blir allt vanligare, både bland företag och offentliga verksamheter. I en av SCB:s analyser om AI och innovation uppgav vart femte företag att de använde AI, vilket är en fördubbling jämfört med 2019. Den offentliga sektorn är lika snabb på att anamma den nya tekniken. Knappt en av fyra offentliga organisationer som ingår i analysen använde AI 2021.

43 procent av stora företag använder AI

Stora företag är ofta snabbare än små företag på att testa och tillämpa nya teknologier i sin verksamhet och AI är inget undantag. Under 2019 var det knappt 30 procent av de stora företagen som använde någon form av AI och i början av 2023 var motsvarande siffra 43 procent.

Det är främst stora företag som använder AI, men en snabbare utveckling sker bland små och medelstora företag vilket gör att skillnaderna har minskat sedan 2021.

Den mest utmärkande ökningen har skett bland de små företagen. År 2019 använde endast 2 procent av de små företagen AI. Sedan dess har  antalet ökat och fyra år senare använde 13,6 procent av de små företagen AI.

En förklaring till ökningen bland mindre företag kan vara det genomslag som öppet tillgängliga AI-verktyg som exempelvis ChatGPT fått under de senaste åren. Det gör det enkelt att introducera AI i verksamheten. 

Andel företag som använder AI efter storleksklass, 2019-2023

diagram

Källa: IT-användning i företag 2020 (referensår 2019), 2021 och 2023.

AI kan användas inom många olika områden. Företag använder främst AI inom IT-säkerhet, men även för organisering av företagsadministrativa processer, företagsledning och produktions- och serviceprocesser.

Företag som använt AI under en längre tid tycks använda AI bredare inom organisationen. Användningen stärks alltså inom företaget i takt med att mognaden ökar.

Innovation och AI förstärker varandra

Företag som är utvecklingsorienterade är mer benägna att utforska nya teknologier och arbetssätt än de som inte är det. Både innovationsaktivitet och AI-användning ökar med företagets storlek men de förstärker också varandra. Detta visar sig genom att små företag som använder AI är mer innovationsaktiva än stora företag som inte använder AI.

Andel innovationsaktiva företag

  Små företag Medelstora företag Stora företag
  Använt AI Ej använt AI Använt AI Ej använt AI Använt AI Ej använt AI
2019 78 53 85 70 88 77
2021 80 57 76 68 87 78

Källa: Innovation i företagssektorn 2018-2020 och 2020-2022 samt It-användning i företag 2020 och 2021.

Offentlig sektor möter fler typer av hinder

Den offentliga sektorn är lika snabb på att anamma AI i sin verksamhet som företagssektorn. År 2021 använde knappt en fjärdedel av organisationerna i offentlig sektor AI. Precis som bland företag används AI i större utsträckning i större organisationer, men det finns hinder som kan ha en dämpande effekt på utvecklingen.

Framför allt upplevs en brist på kompetens bland anställda och avsaknad av kunskap om hur teknologin kan tillämpas i verksamheten. För att användningen av AI ska öka behöver de som redan använder AI sprida goda exempel på praktiska tillämpningar och hur de skapar värde i verksamheten.

Att arbeta systematiskt med innovation är också vanligare bland offentliga organisationer som använder AI. De organisationer som har ett centralt och systematiskt arbete kring innovation och innovationsförmåga är mer öppna för experimenterande och risktagande i sin verksamhet vilket kan vara en förklaring till högre användning av AI.

Statistiken berättar historier

Läs fler korta analyser

Länkar

Rapport: Förhöjd innovation - En mikrodataanalys om AI och innovation

Fakta om statistiken

SCB har flera undersökningar som mäter IT-användning, innovation och forskning i såväl företag som den offentliga sektorn. Den här artikeln är baserad på mikrodata från fyra olika undersökningar; IT-användning i företag, Forskning och utveckling i Sverige, Innovation i företagssektorn samt Innovation i offentlig sektor.

De organisationer och företag som ingår i undersökningarna är desamma i samtliga undersökningar samma år, men olika mellan åren. De som endast ingått i en av undersökningarna inkluderas alltså inte i den här artikeln. Inga vikter används och resultaten speglar därför bara de företag och offentliga verksamheter som svarat på undersökningarna. Det innebär också att vissa resultat är baserade på få observationer.

Definitioner företag
Små företag: 10-49 anställda
Medelstora företag: 50-249 anställda
Stora företag: 250 eller fler anställda
Alla: 10 eller fler anställda

Hur definierar vi AI?

Artificiell intelligens avser system som använder tekniker såsom text mining, datorseende, taligenkänning, natural language generation, maskininlärning och djupinlärning. AI samlar och/eller använder data för att förutsäga, rekommendera eller besluta, med varierande grad av autonomi, den bästa åtgärden för att nå specifika mål.

System för AI kan vara enbart mjukvarubaserad, till exempel:

  • chatbotar och virtuella företagsassistenter baserade på natural language processing
  • system för ansiktsigenkänning baserat på system för datorseende eller taligenkänning 
    maskinöversättningssystem
  • dataanalys baserat på maskininlärning

eller inbyggd/inbäddad i enheter till exempel: 

  • autonoma robotar för lagerautomation eller monteringsarbeten inom produktion
  • autonoma drönare för produktionsövervakning eller pakethantering

Hur definierar vi innovation?

Innovation är en ny eller förbättrad produkt (vara eller tjänst), process eller kombination därav, som väsentligt skiljer sig från verksamhetens tidigare produkter eller processer.
För att räknas som innovation ska produkten eller processen även gjorts tillgänglig för potentiella användare eller introducerats i den egna verksamheten.