Kort analys
Nästan en av tre kan cykla till arbetet på 15 minuter
Senast uppdaterad: 2024-04-02
Bäst tidsmässiga förutsättningar att cykla till jobbet finns ofta i perifera kommuner med få tätorter, där en stor del av kommuninvånarna bor i centralorten. Arbetsplatser inom vård och omsorg ligger ofta i tätorterna, vilket bidrar till att fler kvinnor än män har nära att cykla till jobbet.
Idag bor över hälften av världens befolkning i städer. Växande städer ställer allt högre krav på hur städer planeras och utformas. En idé om hur en beboelig och hållbar stad kan byggas kallas 15-minutersstaden och innebär att det är möjligt att cykla till bland annat jobbet, skolan och affären på 15 minuter.
Så hur ser förutsättningarna ut för 15-minutersstaden i Sverige? Sverige är visserligen ett land med stora avstånd, men 87 procent av landets befolkning bor i tätorter. Tätorterna upptar tillsammans bara 1,6 procent av Sveriges landareal.
Med hjälp av SCB:s nya analysverktyg har vi jämfört hur förutsättningarna för att cykla till jobbet ser ut i olika delar av landet och inom kommunerna.
– Nästan 1,2 miljoner av landets anställda har möjlighet att cykla till arbetet inom 15 minuter om man utgår från avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen. Det motsvarar en tredjedel av de som har anställning. Av dem är 56 procent kvinnor och 44 procent män, säger Fredrik Andersson, nationalekonom och analytiker på SCB.
Korta avstånd i små norrlandskommuner
Fyra av tio av dem som har kort cykelavstånd till jobbet bor i större kommuner med 100 000 invånare eller fler. Men det är i mindre kommuner där störst andel av de anställda kan cykla till arbetet inom 15 minuter.
– I topp finns Kiruna kommun (Norrbotten), där 66 procent av de anställda kan cykla till arbetsplatsen på en kvart. Därefter följer Fagersta (Västmanland) med 64 respektive Arvidsjaur (Norrbotten) med 64 procent, säger SCB:s Stefan Svanström, expert på geografiska informationssystem.
I sju av landets kommuner har sex av tio anställda möjlighet att cykla till jobbet inom 15 minuter.
Flera av kommunerna med kortare cykelavstånd kännetecknas av en liten befolkning och få tätorter med stora avstånd. Det gör att fler arbetar inom centralorten där de själva bor, samtidigt som centralorten är liten till ytan, vilket ger korta avstånd. Av kommuner med över 50 000 invånare har Östersund störst andel invånare som har möjlighet att cykla till arbetet inom 15 minuter.
Kommuner med störst andel av anställda som har möjlighet att cykla mellan bostad och arbete inom 15 minuter. Som jämförelse finns också landets befolkningsmässigt största kommuner med.
Placering | Kommun | Andel av anställda | Andel av kvinnor | Andel av män |
---|---|---|---|---|
1 | Kiruna | 66 | 71 | 62 |
2 | Fagersta | 64 | 68 | 60 |
3 | Arvidsjaur | 64 | 71 | 57 |
4 | Arjeplog | 63 | 67 | 59 |
5 | Tranås | 62 | 63 | 60 |
6 | Lycksele | 62 | 66 | 58 |
7 | Åsele | 61 | 67 | 54 |
8 | Munkfors | 59 | 58 | 60 |
9 | Haparanda | 59 | 65 | 52 |
10 | Västervik | 57 | 61 | 52 |
.. | .. | .. | .. | .. |
49 | Malmö | 43 | 47 | 39 |
93 | Uppsala | 37 | 42 | 33 |
151 | Stockholm | 30 | 32 | 27 |
173 | Göteborg | 28 | 31 | 24 |
Bland landets fyra största kommuner har Malmö högst andel anställda som har möjlighet att cykla till jobbet inom 15 minuter, 43 procent.
Jämför man samtliga kommuner över 100 000 invånare så ligger Örebro högst, med 45 procent.
– I pendlingskommunerna Ale och Härryda utanför Göteborg samt Lomma utanför Malmö och Knivsta mellan Uppsala och Stockholm har bara runt var tionde anställd möjlighet att cykla till jobbet på under 15 minuter. Det är den lägsta andelen i landet, säger Fredrik Andersson.
I många av kranskommunerna till landets storstäder gäller samma mönster, och majoriteten av de anställda har långa avstånd till arbetet.
Kvinnoarbetsplatser ligger ofta centralt
Några av landets vanligaste yrken finns inom vård, skola och omsorg men även butiksförsäljning. Det är yrken som ofta är geografiskt placerade i kommunernas centralorter och större tätorter. Det är också yrken där fler kvinnor jobbar.
– I de flesta kommuner är det följaktligen fler kvinnor än män som kan cykla till arbetsplatsen på 15 minuter. Störst procentuell skillnad är det i Norsjö (Västerbotten), där 53 procent av kvinnorna kan cykla på en kvart medan männens andel ligger på 36 procent, säger Stefan Svanström.
I 172 av landets kommuner finns det områden, som oftast ligger inom centralorterna, där hälften eller fler av de anställda har förutsättningar att ta sig till arbetet inom en kvart. Områden där tre fjärdedelar eller fler av de anställda kan cykelpendla på 15 minuter är vanligast i centralorter för mindre kommuner, som har under 50 000 invånare. Bland kommuner med över 100 000 invånare är det bara inom delar av Umeå centralort där fler än tre av fyra har möjlighet att cykla på 15 minuter.
Inom Stockholms kommun har den största andelen av den arbetande befolkningen möjlighet att cykla i delar av området Oscars kyrka (73 procent) och Engelbrekts kyrka (72 procent).
Länkar
Utforska 15-minutersstadens pendlingsmöjligheter ner på områdesnivå i SCB:s analysverktyg
Se varje kommuns område med bäst förutsättningar för 15-minutersstaden utifrån arbetspendling (xlsx)
Svenska kommuner efter andel som jobbar som kan cykla till jobbet på 15 min (xlsx)
Fakta om statistiken
Uppgifterna om anställda (egenföretagare ingår inte) är hämtade från befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). De anställda har kopplats till folkbokföringsadresser och koordinatsatts med stöd av fastighetsregistrets adressdel. De anställdas arbetsplatser har koordinatsats utifrån adresser. De arbetsplatser som saknat giltiga adresser har utelämnats i studien. Uppgifterna avser 2022. Beräkningarna bygger på att anställda någon eller några dagar i veckan förväntas vara på arbetsplatsen.
Resultaten redovisas på den regionala indelningen DeSO (Demografiska statistikområden). DeSO delar in Sverige i 5 984 områden som kan summeras upp till kommun, län och rike. Namnen för DeSO är hämtade från RegSO-indelningen (Regionala statistikområden) där DeSO utgör en eller flera delar av RegSO.