Till innehåll på sidan

Socialt skydd i Sverige 1993-2022

Utgifter för socialt skydd minskade som andel av BNP

Statistiknyhet från SCB 2024-03-26 8.00

Utgifterna för det sociala skyddet som andel av BNP minskade från 27,8 procent år 2021 till 26,7 procent år 2022. Det var den lägsta andelen sedan mätningarna startade år 1993. I löpande priser ökade utgifterna för socialt skydd under samma period och detsamma gällde BNP. I det sociala skyddet ingår ersättningar som exempelvis pensioner och arbetslöshetsersättning samt förmåner som sjukvård, barnomsorg och boende för asylsökande.

År 2022 ökade de totala utgifterna för socialt skydd med 69,3 miljarder kronor eller 4,5 procent jämfört med föregående år. Motsvarande ökning mellan åren 2020 och 2021 var 3,2 procent. Utgifterna för socialt skydd var totalt 1 597 miljarder kronor år 2022.

Som andel av BNP har utgifterna för det sociala skyddet varierat en del under åren. Totalt sett har utgifternas andel av BNP minskat från knappt 36 procent 1993 till knappt 27 procent 2022. Mellan åren 1993 och 2000 minskade andelen stadigt till ungefär 28 procent av BNP. Sedan år 2000 har andelen varierat mellan 26,7 procent som lägst (år 2022) till 30,1 procent som högst (år 2003).

Utgifter för ålderdom största utgiftsposten

Ålderdom var den funktion som stod för den klart största delen av de sociala utgifterna. Under 2022 uppgick de till 45 procent av de totala utgifterna.

Procentuell fördelning av utgifterna för det sociala skyddet per funktion, år 2022

Diagram

Utgifterna för ålderdom ökade med 50 miljarder mellan åren 2021 och 2022, vilket motsvarade 7,6 procent. Ålderspension, som var den största posten i utgifterna för ålderdom, ökade med 41,7 miljarder och motsvarade en ökning med 8,3 procent. Den främsta anledningen till ökningen var att antalet pensionärer blev fler.

Hälso- och sjukvård

Utgifterna för hälso- och sjukvård som var den näst största utgiftsposten ökade med 18 miljarder 2022 jämfört med året före. Det motsvarade en ökning med 4,2 procent. Både sluten- och öppenvård ökade. Slutenvården med 3,5 miljarder och öppen hälso- och sjukvård med 5,1 miljarder. Det motsvarade ökningar med 2,5 procent vardera.

Betald sjukledighet låg bakom den största utgiftsökningen med 9,6 miljarder eller 11,6 procent. Ökningar observerades både i sjuklönen från arbetsgivaren (sjukdag 1-14) och sjukpenningen från Försäkringskassan. Sjuklönen från arbetsgivaren ökade med 6,5 miljarder, medan sjukpenningen ökade med 4,8 miljarder. En delförklaring bakom utgiftsökningen i sjuklönen var högre sjukfrånvaro under första kvartalet 2022 jämfört med samma period föregående år. Covid-19 och varianten omikron spreds då i stora delar av Sverige. Sjukfrånvaron under övriga kvartal var däremot jämförbar med året innan. När det gäller sjukpenningen var antalet personer som fick sjukpenning oförändrat sedan 2021, men utgifterna och antalet utbetalningar ökade. Orsaken till detta var dels att det högsta ersättningsbeloppet för sjukpenning höjdes under 2022 och dels att fler hade rätt till ersättning under längre tid på grund av ändrad lagstiftning.

Funktionshinder

Utgifterna för funktionshinder ökade med 4,7 miljarder 2022, eller 3,5 procent. Hjälp i den dagliga livsföringen (assistansersättning och hemtjänst) ökade med 0,5 miljarder eller 1,4 procent och vård och hjälp i särskilt boende ökade med 1,9 miljarder eller 5,9 procent. Den inkomstbaserade sjuk- och aktivitetsersättningen ökade med 0,6 miljarder, vilket motsvarade 1,7 procent.

Familj/barn

Utgifterna för familj/barn ökade också jämfört med föregående år och då med 4,4 miljarder eller 2,9 procent. Föräldrapenning ökande med 0,3 miljarder kronor, vilket motsvarade 0,9 procent.

Naturaförmånerna ökade totalt sett under 2022. Den största posten barnomsorg till förskolebarn ökade med 1,9 miljarder och uppgick till 54,9 miljarder kronor. Vård i familjehem och HVB ökade med 1,2 miljarder eller 6,2 procent.

Social utsatthet

Utgifterna för övrig social utsatthet var i princip oförändrade jämfört med föregående år. De har sedan 2017 minskat efter höga nivåer under framförallt 2016 till följd av kraftigt ökad migration. Försörjningsstöd minskade med 0,9 miljarder, medan de övriga posterna ökade eller var i princip oförändrade. Boende ökade mest med drygt 0,7 miljarder kronor. Sammantaget uppgick utgifterna till totalt 29,0 miljarder under 2022.

Arbetslöshet

Under 2022 minskade utgifterna kopplade till arbetslöshet med totalt 11,2 miljarder eller 20,1 procent jämfört med föregående år. Flera förmåner som syftade till att mildra effekterna av pandemin minskade. Den största minskningen stod arbetslöshetskassan mm för. Den minskade med 7,5 miljarder motsvarande 33 procent och var tillbaka på ungefär samma nivåer som före pandemin. Under pandemin beslutades att tillfälligt förändra vissa villkor i arbetslöshetskassan så att fler skulle kunna ta del av arbetslöshetsersättning. Några av dessa togs bort till år 2022. Även arbetsmarknadsutbildningsbidrag mm minskade. Minskningen mellan åren uppgick till 3,0 miljarder eller 14,9 procent.

Naturaförmånerna minskade också. Den största minskningen stod köpt arbetsmarknadsutbildningar mm för och minskningen var 1,8 miljarder eller 21,7 procent.

Totala utgifter i miljoner kronor för sociala förmåner per funktion och som andel (%) av BNP
Funktion 2017 2018 2019 2020 2021 2022
1. Sjukdom/Hälso- och sjukvård 341 184 360 613 378 513 416 588 436 865 455 215
2. Funktionshinder 129 644 133 179 132 915 132 000 133 442 138 169
3. Ålderdom 569 490 587 960 607 915 636 941 661 038 711 474
4. Efterlevande 13 375 12 767 12 412 12 050 11 458 11 058
5. Familj/Barn 135 601 145 343 149 835 150 205 153 110 157 511
6. Arbetslöshet 45 402 42 272 39 776 52 921 55 720 44 511
7. Boende 18 269 19 168 19 043 20 858 20 682 21 596
8. Övrig social utsatthet 48 884 39 450 34 559 30 864 29 055 28 996
Totala utgifter för sociala förmåner 1 301 849 1 340 752 1 374 968 1 452 427 1 501 370 1 568 530
Andel av BNP 28,1 27,8 27,2 28,8 27,4 26,3
Utgifter för administration /andra utgifter 26 577 26 715 27 124 27 476 26 519 28 685
Totala utgifter för det sociala skyddet 1 328 426 1 367 467 1 402 092 1 479 903 1 527 889 1 597 215
Andel av BNP 28,7 28,3 27,8 29,4 27,8 26,7

Stora skillnader mellan länderna i EU år 2021

Jämförelsen mellan länder baseras på senast tillgängliga data som i detta fall avser år 2021. I förhållande till andra länder i EU var Sverige i början av 90-talet det land med den högsta utgiften för det sociala skyddet i förhållande till BNP. De senaste åren har Sverige legat i närheten av genomsnittet för EU. År 2021 placerade sig Sverige under genomsnittet med en andel på 27,8 procent jämfört med EU-27 som var 29,9 procent.

Samma år hade Frankrike den högsta utgiften i förhållande till BNP på 35,8 procent. Österrike fanns på andra plats med 33 procent, följt av Tyskland och Italien med knappt 32 procent vardera. Av de nordiska länderna hade Finland högst andel utgifter med 31,2 procent av BNP. Därefter kom i tur och ordning Danmark, Island och Norge i intervallet från knappt 31 till knappt 27 procent. Irland var EU-landet med lägst andel år 2021 med 13,6 procent.

Database - Eurostat (europa.eu)

Ett problem vid internationella jämförelser är skillnader i ländernas beskattningsregler. En del länder beskattar vissa förmåner, medan andra inte gör det.

Sveriges sociala förmåner bestod till drygt hälften av kontantförmåner av vilka de flesta var skattepliktiga. Om man tar hänsyn till beskattningen sjönk sociala förmåner exklusive administrationsutgifter som andel av BNP från 26,3 procent, inklusive skatt, till 23,5 procent, exklusive skatt, år 2022.

Mer information

På Eurostats hemsida publiceras uppgifter för alla EU länderna i en databas under: Population and social conditions – Social protection.

Definitioner och förklaringar

Socialt skydd definieras här som samtliga insatser från offentliga eller privata organ som syftar till att avlasta hushåll och enskilda personer från speciellt definierade risker eller att tillgodose speciellt definierade behov. En förutsättning är att insatsen inte kräver en samtidig gentjänst eller är baserad på individuella arrangemang. Förmånerna kan antingen vara kontanta eller i natura. Exempel på naturaförmåner är sjukvård och barnomsorg där förmånstagaren erhåller en tjänst istället för pengar.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB

Förfrågningar

Christian Ekström

Telefon
010-479 67 04
E-post
christian.ekstroem@scb.se

Tove Lundén

Telefon
010-479 60 08
E-post
tove.lunden@scb.se