Till innehåll på sidan

Konsumentprisindex (KPI), februari 2025

Inflationstakten enligt KPI var 1,3 procent i februari 2025

Statistiknyhet från SCB 2025-03-13 8.00

Inflationstakten enligt KPI var 1,3 procent i februari 2025, vilket var en uppgång från 0,9 procent i januari. Månadsförändringen från januari till februari var 0,6 procent enligt KPI. Inflationstakten enligt KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta) var 2,9 procent i februari, vilket är en ökning från januari då den var 2,2 procent.

– Högre elpriser och prisökningar på livsmedel och alkoholfria drycker var bland de främsta bidragen till inflationstakten i februari, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Kort information

Indextal, månads- och årsförändring för KPI, KPIF och KPIF-XE
  Indextal Månads-
förändring,
procent
Års-
förändring,
procent
KPI (1980=100) 419,08 0,6 1,3
KPIF (1987=100) 267,94 0,9 2,9
KPIF-XE (1987=100) 251,82 0,9 3,0

  • I februari var priserna på livsmedel och alkoholfria drycker 3,9 procent högre än motsvarande månad föregående år
  • Elpriserna ökade med 2,4 procent från januari till februari och var 8,9 procent högre än för ett år sedan
  • Hyra för hyreslägenheter ökade med 6,3 procent jämfört med februari förra året
  • Drivmedelspriserna var 7,0 procent lägre i februari i år än i fjol
  • 0,6 procent var den högsta månadsuppgången för KPI sedan december 2023  

Högre livsmedelspriser i februari

Den sammanlagda prisutvecklingen från januari till februari var 0,6 procent. Under motsvarande period föregående år steg priserna med 0,2 procent.

Priserna för livsmedel och alkoholfria drycker ökade från januari till februari. Månadsförändringen för livsmedel och alkoholfria drycker var den högsta sedan februari 2023. Det var bland annat mejeriprodukter, grönsaker och kaffe som ökade i pris.

Klädpriserna steg också, vilket är säsongsnormalt för februari. Priserna inom rekreation och kultur steg, där paketresor och hemelektronik, som audiovisuell och fotografisk utrustning samt datorutrustning bidrog mest. Vidare höjdes elpriset från januari till februari. Inom gruppen logi så var det priserna för hotellrum veckoslut som gick upp mest.

Uppgången mildrades av lägre räntor för egnahem och bostadsrätter.

Tabellen nedan visar månadsförändringar och bidrag till KPI för de varor och tjänster med störst bidrag till månadsförändringen i februari 2025. Resultaten redovisas per COICOP-grupp, som är den officiella klassificeringen för hushållens konsumtionsutgifter. 

Varor och tjänster som främst påverkade månadsförändringen enligt KPI
Benämning (Coicop) Månads-
förändring,
procent
Bidrag,
månads-
förändring KPI,
procentenheter
Livsmedel och alkoholfria drycker (01) 1,8 0,3
Kläder (03.1) 4,2 0,2
El (04.5.1) 2,4 0,1
Räntekostnader, egnahem (del av 04.x) ‑4,6 ‑0,2
Räntekostnader, bostadsrätt (del av 04.y) ‑4,9 ‑0,1
Rekreation och kultur (09) 1,9 0,2
Logi (11.2) 5,1 0,1

Bidrag till inflationstakten i februari

Inflationstakten enligt KPI, det vill säga förändringen i KPI från samma månad föregående år, var 1,3 procent i februari 2025. Detta är en ökning från januari, då inflationstakten var 0,9 procent.

Inflationstakten i februari påverkades av högre priser för livsmedel och alkoholfria drycker där bland annat mejeriprodukter, kaffe och choklad hade en tydlig bidragande effekt.

Dessutom har hyrorna för hyresrätter stigit, liksom elpriserna har gjort. Vidare så har restaurangbesök och logi ökat i pris. Högre priser för kläder, paketresor och även höjda priser inom gruppen diverse varor och tjänster bidrog till inflationstakten.

Inflationstakten motverkades av sänkta räntekostnader för egnahem och bostadsrätt. Drivmedelspriserna har sjunkit sedan motsvarande månad föregående år.

Inflationstakten enligt KPIF, som till skillnad från KPI inte påverkas av ändrade räntesatser på hushållens bolån, var 2,9 procent i februari. vilket är en uppgång från 2,2 procent i januari.

Inflationstakten beräknad exklusive energiprodukter (KPIF-XE) var 3,0 procent i februari, vilket är en uppgång från 2,2 procent i januari.

Varor och tjänster med störst bidrag till inflationstakten enligt KPI
Benämning (Coicop) Årsförändring,
procent
Bidrag,
årsförändring
KPI,
procentenheter
Livsmedel och alkoholfria drycker (01) 3,9 0,6
Kläder (03.1) 3,8 0,2
El (04.5.1) 8,9 0,4
Hyreslägenhet: Hyra (04.S.1) 6,3 0,5
Räntekostnader, egnahem (del av 04.x) ‑17,4 ‑0,8
Räntekostnader, bostadsrätt (del av 04.y) ‑20,3 ‑0,5
Drivmedel (07.2.2) ‑7,0 ‑0,3
Paketresor (09.6) 9,4 0,2
Restauranger och logi (11) 3,9 0,4
Diverse varor och tjänster (12) 3,2 0,2

Olika mått på inflation

SCB beräknar olika inflationsmått för olika ändamål. I Sverige är förändringen i Konsumentprisindex (KPI) det vanligaste måttet på inflation, men KPIF är det mått som är Riksbankens målvariabel för penningpolitiken. I KPIF ingår samma varor och tjänster som i KPI. Skillnaden mellan KPI och KPIF är att i KPIF hålls hushållens räntesatser för bolån konstant. Det innebär att effekten av ändrade räntesatser för hushållens bolån enbart fångas i KPI och inte i KPIF.

Förutom KPI och KPIF beräknas även HIKP som är ett harmoniserat inflationsmått inom EU-samarbetet. Ytterligare beräknas KPIF-XE (KPIF exklusive energi) vilket ofta används som ett mått på den underliggande inflationen.

Olika mått på inflation
Konsumentprisindex (KPI), februari 2025

Snabb-KPI: en preliminär snabbindikator

Snabb-KPI är en preliminär snabbindikator för den aggregerade inflationen som publiceras fem arbetsdagar innan ordinarie publicering av KPI. Ibland kan Snabb-KPI avvika från ordinarie KPI. För mer information se:

Information om Snabb-KPI

Nästa publiceringstillfälle

Snabb-KPI

 2025–04–04 klockan 8.00.

Ordinarie publicering

 2025-04-11 klockan 8.00.

Statistikdatabasen

Ytterligare information finns i Statistikdatabasen

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB

E-post
priser@scb.se

Förfrågningar

Caroline Neander

Telefon
010-479 46 21
E-post
caroline.neander@scb.se

Frida Stark

Telefon
010–479 42 10
E-post
frida.stark@scb.se