Lärarnas frånvaro under coronapandemin
Högre frånvaro bland grundskollärare under pandemin
Statistiknyhet från SCB 2024-03-19 8.00
Den totala frånvaron bland grundskollärare ökade i samband med coronapandemins utbrott våren 2020. Frånvaron var som högst hösten 2021, 34 procent högre än genomsnittet de två senaste höstterminerna innan coronapandemin. I antal dagar innebär det runt 10 frånvarodagar per lärare under vårterminen 2020 och vårterminen 2022.
Bilden ser dock annorlunda ut bland gymnasielärare. Deras frånvaron var lägre under de första tre terminerna med covid-19 jämfört med tiden innan pandemin. Som störst var skillnaden under vårterminen 2021 när frånvaron var 27 procent lägre än vårterminen 2019. Därefter steg frånvaron och läsåret 2021/22 var den högre än innan pandemin.
- Lärarnas totala frånvaro har sett olika ut för tiden före och under coronapandemin. Frånvaron skiljer sig också mellan lärare i grundskolan och på gymnasiet. En förklaring är att gymnasieskolan hade fjärr- och distansundervisning i högre utsträckning än grundskolan. En annan faktor är att gymnasielärarna kunde eller behövde arbeta hemifrån i högre utsträckning, säger Sinisa Sauli på SCB.
Obehöriga externa vikarier i grundskolan
I en tidigare enkätundersökning frågades rektorerna hur skolan hanterade lärarnas frånvaro innan och under pandemin. Det var vanligast att grundskolor tog in obehöriga externa vikarier vid ordinarie lärares frånvaro. När det gäller gymnasieskolor var det i stället vanligast att lärare på skolan med behörighet för ämnet vikarierade. Det finns inga signifikanta skillnader mellan tiden före och under coronapandemin.
Frånvaron består av sjuklön och sjukpenning
Den största delen av den totala frånvaron bland lärarna utgörs av sjuklön och sjukpenning. 80 procent av den totala frånvaron i grundskolan och 84 procent i gymnasieskolan består av dagar med sjuklön och sjukpenning. Resterande delar består av tillfällig föräldrapenning (VAB), graviditetspenning och tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse eller adoption.
Fler resultat
Rapporten är en del av SCB:s uppföljning av coronapandemins påverkan på svenska skolan. Under 2021 och 2022 genomförde SCB två undersökningar om mängden undervisning på distans i grund- och gymnasieskolan. De undersökningarna kompletteras nu med en rapport om lärarnas frånvaro under coronapandemin. Rapporten innehåller också en redovisning av vissa resultat från undersökningarna om mängden undervisning på distans.
Definitioner och förklaringar
I statistiken ingår samtliga lärare i grund- eller gymnasieskolan som finns i en eller flera årgångar av Skolverkets lärarregister under perioden 2018–2022. Registret tas fram årligen med mätdatum 15 oktober.
Statistiken baseras i övrigt på registeruppgifter som finns tillgängliga på SCB. Förutom uppgifter från lärarregistret bygger statistiken på uppgifter som Försäkringskassan skickar in till SCB och på uppgifter från SCB:s konjunkturstatistik över sjuklöner.
Efter bearbetningen har materialet granskats innan tabeller först framställdes för olika typer av frånvaro och sedan med uppgift för den totala frånvaron. Läs mer om antaganden och bearbetningar i rapporten (se länk nedan).
Publikation
Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.