Andel elever med stödundervisning, efter kön, skolår och elevpanel, åren 2008–2020
Diagram. Andel elever med stödundervisning efter kön, skolår och elevpanel. Procent
Skattningarna i diagrammet är förknippade med viss osäkerhet. Alla skillnader som går att se mellan olika grupper är inte statistiskt säkerställda. För panel 8 redovisas felmarginaler, vilka avser 95-procentiga konfidensintervall runt punktskattningen.
Kommentarer
I panel 8 skolår 3 och 7 är skillnaden statistiskt säkerställd.
Definitioner och förklaringar
Med stödundervisning avses här att eleven haft någon av stödformerna "anpassad studiegång", "särskild undervisningsgrupp" eller "specialundervisning på annat sätt" (Skolförordningen (2011:185) och Skollagen (2010:800)).
Elevpanelerna omfattar elever som fanns i årskurs 3 i grundskolan ett specifikt läsår. Elever som invandrat efter årskurs 3 finns således inte representerade. Elever som någon gång under grundskoletiden varit inskrivna i särskolan omfattas heller inte av statistiken.
För majoriteten av eleverna är skolår detsamma som årskurs.