Andel elever med stödundervisning, efter typ av skolhuvudman, skolår, kön och elevpanel, 2014–2020
Diagram. Andel elever med stödundervisning efter typ av skolhuvudman, kön, skolår och elevpanel. Procent
Skattningarna i diagrammet är förknippade med viss osäkerhet. Alla skillnader som går att se mellan olika grupper är inte statistiskt säkerställda. Felmarginalerna avser 95-procentiga konfidensintervall runt punktskattningen.
Kommentarer
I panel 8 skolår 6 är andelen elever med stödundervisning signifikant lägre i fristående skolor än den är i kommunala skolor.
Definitioner och förklaringar
Med stödundervisning avses här att eleven haft någon av stödformerna "anpassad studiegång", "särskild undervisningsgrupp" eller "specialundervisning på annat sätt" (Skolförordningen (2011:185) och Skollagen (2010:800)).
Elevpanelerna omfattar elever som fanns i årskurs 3 i grundskolan ett specifikt läsår. Elever som invandrat efter årskurs 3 finns således inte representerade. Elever som någon gång under grundskoletiden varit inskrivna i särskolan omfattas heller inte av statistiken.
För majoriteten av eleverna är skolår detsamma som årskurs.