Innovationsnyttor i offentlig sektor
Offentlig innovation leder till besparingar och nöjdare användare
Statistiknyhet från SCB 2024-06-05 8.00
Rapporten Innovationsnyttor i offentlig sektor visar att den offentliga sektorns innovationsverksamhet leder till positiva effekter av såväl kvantitativ som kvalitativ karaktär. De offentliga verksamheter som besvarat undersökningen angav ökad kvalitet och nöjdare användare som de främsta effekterna av innovation. Samtidigt rapporterades även 278 miljoner kronor i besparingar till följd av betydelsefulla innovationer under 2022.
En majoritet av de offentliga arbetsställen som besvarade undersökningen Innovation i offentlig sektor 2021–2022 uppgav att effektivisering eller besparingar var en drivkraft bakom deras mest betydelsefulla innovation. Totalt var det 60 procent av de innovativa arbetsställena som uppgav att detta varit ett drivande syfte. Undersökningen visar också på att ambitionen att innovationer ska leda till effektivisering eller besparingar infrias i många fall. Totalt uppgav offentliga arbetsställen att deras mest betydelsefulla innovation medfört besparingar på cirka 278 miljoner under 2022.
Effektiviseringar eller besparingar är inte den enda effekten innovation kan leda till. Ökad kvalitet och nöjdare användare är de effekter som arbetsställen i störst utsträckning bedömer att deras innovationer har haft under 2021–2022. Totalt uppgav omkring 72 procent av de innovativa arbetsplatserna att deras innovationer lett till ökad kvalitet respektive nöjdare användare i hög eller ganska hög grad. Motsvarande andel för ökad effektivitet eller besparing var drygt 52 procent.
Definitioner och förklaringar
Undersökningen Innovation i offentlig sektor för referensperioden 2021–2022 genomfördes av SCB under 2023 på uppdrag av Vinnova och i samarbete med SKR. I undersökningen mäts dels systematiskt arbete med innovation inom offentliga organisationer, dels den innovationsverksamhet som bedrivs ute på kommunala, regionala och statliga myndigheters arbetsplatser. Deltagande i undersökningen har varit frivilligt och svarsfrekvensen är låg. De resultat som presenteras i rapporten är därför inte representativa för hela den offentliga sektorn utan ger endast en bild av hur förhållanden ser ut bland de organisationer och arbetsplatser som besvarat undersökningen.
En mer ingående genomgång av bortfallet och dess effekter på statistiken finns att läsa i rapporten Bortfallsuppföljning Innovation i offentlig sektor 2021–2022. För en närmare beskrivning av statistikens kvalitet och framställning, se dokumentationen Kvalitetsdeklaration respektive Statistikens framställning. Samtliga dokument finns på produkthemsidan: www.scb.se/uf0319.
Publikation
Läs mer i rapporten Innovationsnyttor i offentlig sektor (pdf).
Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.