Till innehåll på sidan

Fjärr- och distansundervisning under pandemin

För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och distansundervisningen under pandemin behövs mer kunskap. SCB har därför fått i uppdrag av Utbildningsdepartementet att genomföra denna studie. Uppgifterna kan sedan kopplas till registerstatistik om eleverna. Undersökningen riktar sig till rektorer i grund- och gymnasieskolan och avser hösten 2021 och våren 2022.

Vilka uppgifter ska lämnas?

De uppgifter som efterfrågas är främst antalet veckor då elever har haft fjärr- eller distansundervisning och hur det har organiserats.

Uppgifterna ska lämnas på gruppnivå. De mest centrala uppgifterna är antalet veckor med undervisning på distans per termin.

  • För grundskolan efterfrågar vi antalet veckor då undervisning bedrivits på distans för respektive årskurs.
  • För gymnasieskolan behöver vi uppgifter för respektive studieår på högskoleförberedande program, respektive studieår på yrkesprogram och för introduktionsprogram.

Uppgifter ska lämnas för de ovannämnda grupperna. Det innebär att vi vill veta hur skolan har organiserat undervisningen för merparten av eleverna i respektive grupp. Inga uppgifter behöver lämnas om antal elever som i tider av undervisning på distans ändå fått komma till skolan av olika skäl.

Vi ställer även frågor om elevernas frånvaro. Även här lämnas uppgifterna för ovannämnda grupper. Frågorna ställs på samma sätt som i Skolverkets tidigare uppföljning av elevernas frånvaro.

Tidsplan

Undersökning genomförs under hösten med start vecka 38.

Svara gärna så fort som möjligt.

Om du inte vill delta, är vi tacksamma om du kontaktar oss. Då får du inga påminnelser.

SCB ska lämna en slutrapport till regeringen senast den 17 februari 2023. Rapporten kommer också publiceras här:

Analyser och statistik om befolkningens utbildning

Vanliga frågor

Här kommer vi löpande lägga till fler frågor vi får in från uppgiftslämnare.

Vad menar ni med undervisning på distans?

Vi är intresserade av alla former av fjärr- och distansundervisning, dvs. undervisning där lärare och elever varit åtskilda i rum och/eller i tid. För enkelhetens skull använder vi ”undervisning på distans” som ett samlingsbegrepp.

Vilka elever ska vi redovisa uppgifter för?

De elever som gick i grundskolan årskurs 1–9 och de som gick på gymnasiet under läsåret 2020/21 och 2021/22 (t.o.m. 31 mars 2022) ingår.

Uppgifterna ska inte lämnas på individnivå (elev för elev) utan på gruppnivå.

För grundskolan ber vi om uppgifter för årskurs 1–9.

För gymnasieskolan ber vi om uppgifter för

  • Elever på högskoleförberedande program, studieår 1
  • Elever på högskoleförberedande program, studieår 2
  • Elever på högskoleförberedande program, studieår 3
  • Elever på högskoleförberedande program, studieår 4 (för de skolor som har fyra år, t.ex. idrottsgymnasier)
  • Elever på yrkesprogram, studieår 1
  • Elever på yrkesprogram, studieår 2
  • Elever på yrkesprogram, studieår 3
  • Elever på yrkesprogram, studieår 4 (för de skolor som har fyra år t.ex. idrottsgymnasier)
  • Elever på introduktionsprogram.

Lämna uppgifter om hur ni gjorde i huvudsak för respektive grupp. Vi vill veta om regeln, inte undantaget. Inga uppgifter behöver lämnas om antal elever som i tider av undervisning på distans ändå fått komma till skolan av olika skäl.

Vad vill ni veta?

Den viktigaste uppgiften är antal veckor med undervisning på distans under de två berörda terminerna och det för samtliga grupper ovan.

Vi vill också veta hur ni har organiserat det, t.ex. om eleverna har fått undervisning på distans flera veckor i rad eller om de varvat undervisning på distans och närundervisning.

Vi frågar som sagt inte efter antal elever som fått komma till skolan ändå under tider av undervisning på distans, men vi vill gärna veta av vilka skäl elever har undantagits från undervisning på distans.

Vi ställer flera frågor om hur undervisningen på distans har gått till i praktiken och om skolans tekniska förutsättningar. Frågorna är på en övergripande nivå och behöver inte redovisas för de olika grupperna. En del frågor ska besvaras för respektive termin.

Vi har hittat olika lösningar för olika program – hur rapporterar vi då?

I en del skolor har antalet veckor varierat mellan olika program så att det inte går att lämna ett svar för samtliga program av samma typ. Ange då antalet veckor då något av programmen haft undervisning på distans. Du kommer kunna ange att det har varierat mellan programmen.

Varför frågar ni om elevfrånvaro?

Elevfrånvaron har på många skolor varit högre under pandemin än tidigare. Det har sannolikt påverkat elevernas lärande och är därför viktigt att få kunskap om. Pandemins påverkan på lärandet blir ofullständigt om vi enbart fokuserar på mängden undervisning på distans. För att veta om frånvaron var högre under pandemin behöver vi veta hur den var innan pandemin. Därför frågar vi efter frånvaro från och med höstterminen 2019.

Vi kan inte rapportera elevfrånvaro

Den efterfrågade informationen bör vara möjlig att hämta från det system där ni rapporterar frånvaro. Kontakta din systemleverantör (till exempel InfoMentor, IST, SchoolSoft, Skola24, VKlass) om du behöver hjälp.

Vi har full förståelse för att det kan vara tidskrävande att ta fram uppgifter för alla årskurser för flera terminer. I vissa fall finns uppgifterna inte längre kvar i skolans system. I enkäten kan du ange vilka terminer du kan lämna uppgifter för. Om du bedömer att det är för tidskrävande att ta fram uppgifter för alla terminer, ber vi dig att ändå lämna uppgifter för de tre sista perioderna, dvs. HT 2021, hela VT 2022 och perioden januari-mars 2022.

Juridisk information

Samråd har skett med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Näringslivets Regelnämnd (NNR).

Kontakta oss

Paula Kossack

Telefon
010-479 60 05
E-post
paula.kossack@scb.se

Sinisa Sauli

Telefon
010-479 62 15
E-post
sinisa.sauli@scb.se

Kortadress till denna sida: https://www.scb.se/distans