Till innehåll på sidan

Pressmeddelande

Försäljning av alkoholfria drycker och godis ökar

Senast uppdaterad: 2021-05-06

Vi dricker allt mer alkoholfria drycker i Sverige. Konsumtionen av såväl energidrycker som alkoholfri öl ökade förra året jämfört med 2017, visar ny statistik från SCB.

Totalt såldes det alkoholfria drycker för 27 miljarder kronor i Sverige under 2018. Det är en ökning med 8 procent jämfört med 2017, och den beror främst på ökad konsumtion eftersom priserna endast steg med 0,9 procent.

– Energidryckerna står för den stora ökningen, säger Daniel Wester, statistiker på SCB, om utvecklingen.

Allt ökade

Samma sak gäller för försäljningen av alkoholfri öl – som trots sitt namn ingår i varugruppen alkoholhaltiga drycker. Förra året såldes det alkoholhaltiga drycker för 41,9 miljarder kronor i Sverige, vilket är en ökning med 5,5 procent sedan 2017.

– Det som sticker ut där är att lättölen ökar, och där står den alkoholfria ölen för ökningen, säger Daniel Wester.

Försäljningen av livsmedel och drycker ökade inom samtliga varugrupper i fjol och landade på 296 miljarder kronor. Det är nästan 15 miljarder kronor mer än 2017 och motsvarar en ökning på 5,3 procent.

Gruppen mineralvatten, läskedrycker och juicer stod för den största ökningen.

Mer godis än frukt

Det lades även mer pengar på godis än frukt i Sverige under 2018. Försäljningen i gruppen sötsaker ökade med 7,8 procent medan frukt ökade med 5,5 procent.

Det såldes godis för 2 289 kronor per capita, vilket motsvarar 44 kronor per person i veckan. Motsvarande siffra för frukt hamnade på 30 kronor.

Rapporten om livsmedelsförsäljningsstatistik på scb.se

Fakta: Försäljningen 2018

  • Livsmedel och drycker totalt: 296 miljarder kronor (+ 14,9 miljarder/5,3 procent från 2017).
  • Alkoholfria drycker: 27 miljarder kronor (+ 2 miljarder kronor/8 procent).
  • Mineralvatten, läskedrycker och juicer: 19,5 miljarder kronor (+ 1,9 miljarder kronor/11 procent).
  • Sötsaker: 33 miljarder kronor (+ 2,4 miljarder kronor/7,8 procent).
  • Frukt: 20,6 miljarder kronor (+ 1,1 miljard kronor/5,5 procent).
  • Grönsaker: 28,9 miljarder kronor (+ 1,8 miljarder kronor/6,5 procent).
  • Alkoholhaltiga drycker: 41,9 miljarder kronor (+ 2,2 miljarder kronor/5,5 procent).

Statistiken om den ökade försäljningen förklaras av sålda volymer och prisförändringar.

Livsmedelsförsäljningsstatistik 2018