Kort analys
7 av 10 tjejer väljer bort natur och teknik
Senast uppdaterad: 2025-03-18
Tjejer som går ut grundskolan har högre betyg i naturorienterande ämnen, teknik och matematik än killar. Trots det så går en lägre andel av dem vidare till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar.
Höga betyg i fysik, kemi, teknik, biologi och matematik, ger goda förutsättningar att gå vidare till en utbildning inom naturvetenskap eller teknik. Men 70 procent av tjejerna som har A eller B i dessa ämnen går inte vidare till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar på högskolan.
Sverige har länge varit ett framstående teknik och ingenjörsland. För att vi i fortsättningen ska klara oss i konkurrensen med andra länder och förse arbetsmarknaden med rätt kompetens behövs fler personer med fördjupade kunskaper inom de ämnen som benämns som STEM, science, technology, engineering och mathematics.
Tjejer har högre betyg än killar
Av de elever som gick ut grundskolan 2014 hade knappt 9 procent A eller B i alla ämnen som ingår i STEM. Det var vanligare bland tjejerna som gick ut årskurs 9 att ha höga betyg, 11 procent av tjejerna jämfört med knappt 7 procent av killarna.
Det här mönstret gäller inte enbart ämnen inom natur- och teknik, tjejer har i större utsträckning högre betyg än killar i de flesta ämnen. Tjejer som under 2014 gick ut årskurs 9 hade ett genomsnittligt meritvärde på 235, jämfört med 210 bland killarna. Av eleverna med höga betyg i natur- och teknikorienterade ämnen samt matematik, hade 67 procent av tjejerna även höga betyg i de övriga teoretiska ämnena. Bland killarna var motsvarande andel 50 procent.
Yrken inom STEM-området kräver kunskaper inom bland annat teknisk problemlösning och programmering, som ingenjörer, dataprogrammerare eller IT-specialister. För att möta framtida behov har regeringen presenterat en nationell strategi som syftar till att fler personer ska utbilda sig inom natur- och teknikområdet. Ett särskilt fokus har riktats på att öka andelen kvinnor inom dessa utbildningar.
Samhällsvetenskap vanligast bland tjejer
Samhällsvetenskap, naturvetenskap, ekonomi och teknik är de fyra vanligaste gymnasieprogrammen. Nästan 60 procent av eleverna som går ut årskurs 9 påbörjar något av dessa program. Bland tjejer är samhällsvetenskap det vanligaste programmet medan det vanligaste valet bland killar är teknik.
Bland eleverna med höga betyg i STEM-ämnen är det naturvetenskapliga programmet det vanligaste valet, både bland tjejer och killar. 55 procent av tjejerna och 60 procent av killarna börjar på det programmet.
Teknikprogrammet är det näst vanligaste programmet bland killarna med höga betyg i STEM-ämnen men betydligt mindre vanligt bland tjejerna. I stället väljer en större andel av tjejerna samhällsvetenskap, följt av ekonomi.
60 procent av tjejerna med höga betyg inom STEM, valde att gå vidare till naturvetenskapligt eller tekniskt program på gymnasiet. Motsvarande andel bland killarna var 80 procent. Det var alltså ungefär 40 procent av tjejerna och 20 procent av killarna med höga betyg i de ämnena som inte valde att gå vidare inom vare sig naturvetenskap eller teknik på gymnasiet.
Naturvetenskap vanligaste valet bland de med höga betyg i STEM
Andel elever efter vilket gymnasieprogram de påbörjat, kön och betyg i STEM-ämnen, procent. Elever som avslutat åk 9 vt-14 och övergått till gymnasiet ht-14.
1 av 3 väljer STEM på högskolan
Av de elever som gick ut årskurs 9 våren 2014 hade hälften påbörjat högskolestudier fram till och med höstterminen 2023. Det innebär att de någon gång under perioden var registrerade på minst en fristående kurs.
Bland eleverna med höga betyg STEM-ämnen, gick drygt 90 procent vidare till högskolestudier, det fanns ingen skillnad mellan könen. Däremot skiljer sig studiernas huvudsakliga inriktning. Bland killarna valde närmare 60 procent en utbildning med STEM-inriktning som exempelvis civilingenjör eller data- och systemvetenskap. Bland tjejerna var det mindre vanligt, där strax över 30 procent valde en sådan utbildning.
Att inte välja natur- och teknikorienterade utbildningar kan bero på många olika faktorer. För vissa beror det på att de helt enkelt inte tycker att teknik är tillräckligt intressant, andra program och yrken lockar mer. Det kan också bero på att man som tjej tror att de utbildningarna ska vara för svåra.
Samhällsvetenskap och hälsa är vanligt bland tjejerna
Andel elever efter utbildningsinriktning på högskolestudier och kön, procent. Elever som avslutat åk 9 vt-14 med höga betyg i STEM-ämnen och övergått till högskolestudier inom tio år.
Bland tjejerna med höga betyg i natur- och teknikorienterade ämnen och matematik var det nästan lika vanligt att välja en utbildning inom samhällsvetenskap, juridik, handel eller administration, som en utbildning inom natur och teknik. En något mindre andel, 20 procent av tjejerna valde en utbildning inom hälso- och sjukvård samt social omsorg. Bland killarna som inte valde att läsa en STEM-utbildning var samhällsvetenskap, juridik, handel eller administration den näst vanligaste inriktningen, med 20 procent.
Enstaka kurser vanligt inom natur och teknik
Även om den huvudsakliga inriktningen inte är natur eller teknik har drygt hälften av eleverna som gick ut årskurs 9 våren 2014 och som gått över till högskolestudier läst minst en kurs inom natur- eller teknikområdet någon gång under sin studietid.
För killar och tjejer med höga betyg från grundskolan inom STEM-ämnen har 83 procent av killarna läst minst en fristående kurs inom det ämnesområdet. Motsvarande andel för tjejerna var 60 procent.
Fakta om statistiken
STEM står för science, technology, engineering och mathematics. Studien utgår från elever som avslutat årskurs 9 vårterminen 2014. I grundskolan räknas matematik, fysik, kemi, biologi och teknik som ett STEM-ämne. Elever med höga betyg i STEM-ämnen är elever som har A eller B i samtliga dessa ämnen. Bland dem undersöks vilka gymnasieprogram som de påbörjat höstterminen 2014 och vilka högskoleutbildningar de registrerats på senast höstterminen 2023.
Under denna period kan en person ha påbörjat flera högskoleutbildningar med olika inriktningar. I dessa fall väljs i första hand yrkesexamensprogram, därefter generella program och därefter fristående kurser. För studerande som läst flera yrkesexamensprogram eller flera generella program väljs inriktning efter den senaste uppgiften, samt efter studiernas omfattning.
För högskolestudier utgörs inriktningar inom STEM av SUN-inriktning 4 Naturvetenskap, matematik och informations- och kommunikationsteknik (ITK) och 5 Teknik och tillverkning
Rapport om arbetskrafts- och kompetensbrist
Magasin t: - Därför väljer tjejer bort teknik