Redaktionellt
Soloföretagen i kulturbranschen hamnar utanför
Senast uppdaterad: 2021-09-20
En bransch som särskilt tappar fart under coronakrisen är kulturbranschen, där många driver egna företag. I Stockholms län var nästan 14 000 personer soloföretagare i kulturbranschen, enligt den senaste statistiken.
En konsert blir en streamad lösning, ett samtal på scen blir en inspelad podd. I coronakrisen försöker kulturbranschen hitta alternativa lösningar för att kunna erbjuda konsumenterna kultur och samtidigt hålla sin verksamhet uppe. Många företagare i kulturnäringen får det tufft när uppdragen ställs in. Av hela landets soloföretagare inom de kreativa näringarna finns nästan varannan i Stockholms län.
– Eftersom den här näringen till stor del bygger på möten mellan människor riskerar den att tappa med tanke på rekommendationen om fysisk distansering, säger Fredrik W Andersson, nationalekonom och analytiker på SCB.
Regeringen erbjuder företagare korttidspermittering på grund av arbetsbrist, men den lösningen fungerar inte för den som har egen firma. För att kunna få ta del av korttidspermittering behöver företaget vara ett aktiebolag så att företagaren räknas som anställd och kan kortidspermittera sig själv. Det slår hårt mot de 81 procent av alla som är soloföretagare och inte driver sitt företag som aktiebolag.
Totalt fanns det drygt 236 000 soloföretagare Sverige som inte drev ett aktiebolag, enligt den senaste statistiken från 2018.
Den genomsnittliga soloföretagaren i de kreativa näringarna hade då varit verksam cirka sex–sju år och hade en snittålder på 40 plus, med något yngre medelålder i Stockholms län. 43 procent var kvinnor och 57 procent män, vilket gällde även för resten av landet.
Fakta:
Uppgifterna kommer från SCB:s registerbaserade arbetsmarknadsstatistik och gäller yrken inom konst/kultur/underhållning, design/foto samt film/video/tv.
Läs fler artiklar på scb.se om hur coronavirusets spridning påverkar samhället
Frågor och svar om krisstöd till kulturen på Regeringens hemsida