Till innehåll på sidan

Redaktionellt

Vi spenderar alltmer på frukt – men köper ännu mer sötsaker

Senast uppdaterad: 2021-11-19

Vi lägger alltmer pengar på frukt i förhållande till sötsaker – men handlar vi faktiskt nyttigare? Justerat för prisökningar har försäljningen av sötsaker ökat tre gånger så mycket som fruktförsäljningen sedan år 2000.

Räknat i kronor steg försäljningen av sötsaker i Sverige med 1,1 procent förra året jämfört med 2019. Samtidigt gick försäljningen av frukt upp med hela 7,8 procent.

– Vi lägger alltmer pengar på frukt. Under 2020 utgjorde frukt 6,8 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. År 2000 var motsvarande andel 5,4 procent, säger Daniel Wester, statistiker på SCB.

Olika förklaringar

Under samma tjugoårsperiod gick sötsaker – som socker, sylt, honung, choklad och annat godis – från att utgöra 10,2 till 10,8 procent av den totala försäljningen.

Men det betyder inte nödvändigtvis att vi oftare väljer frukt framför sötsaker när vi handlar.

– Snarare tvärtom, om vi tittar på vad som faktiskt hamnar i varukorgen, säger Daniel Wester.

Eftersom försäljningen mäts i pengar kan en ökning förklaras både av prisökningar och av att en vara säljs i större mängd än tidigare. Där finns en stor skillnad mellan frukt och sötsaker: Den ökade försäljningen av frukt de senaste 20 åren beror främst på att priserna stigit, medan den ökade försäljningen av sötsaker till störst del beror på ökad konsumtion.

– Sötsaker har helt enkelt blivit billigare i förhållande till frukt. Om vi justerar statistiken för prisökningar så har fruktförsäljningen ökat med 28,2 procent sedan 2000 medan försäljningen av sötsaker stigit med 83,7 procent.

Bakom fisk och sprit

Om statistiken inte justeras för prisökningar är frukt den varugrupp som ökat mest sedan år 2000. Men justerat för prisökningar blir bilden en helt annan. Då är det bara fisk och spritdrycker som haft en lägre utveckling än frukt.

Diagrammet nedan visar hur mycket större skillnaden i försäljning blir mellan frukt och sötsaker när man jämför den löpande utvecklingen med den prisjusterade utvecklingen (fasta priser).

Försäljningen av frukt och sötsaker i handeln sedan år 2000

Räknat i pengar är bananer den färska frukt det säljs absolut mest av i Sverige. Genomsnittssvensken köpte bananer för 319 kronor under 2020.

Försäljning av färsk frukt per person i handeln (i kronor)

Läs mer i rapporten om livsmedelsförsäljningen 2020 på scb.se (pdf)

Fakta: Frukt för drygt 22 miljarder

Med sötsaker avses i artikeln och statistiken socker, sylt, honung, choklad och konfektyr (godis).

Den genomsnittlige svensken köpte färsk frukt för 1 615 kronor under 2020, vilket motsvarar 31 kronor per vecka.

Försäljningen av godis uppgick samtidigt till 2 318 kronor per person och år, eller 45 kronor per vecka.

Totalt såldes frukt för cirka 22,1 miljarder kronor, vilket svarar för 6,8 procent av livsmedelsförsäljningen under 2020.

Den totala försäljningen av sötsaker uppgick till 34,9 miljarder kronor och stod för 10,8 procent av den totala livsmedelsförsäljningen.

Länkar

Livsmedelsförsäljningsstatistik 2020 (pdf)

Försäljningen av alkohol ökade stort under 2020

Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB

Text- och innehållsansvariga