Demografisk analys: Livslängdstabeller efter utbildningsnivå
Medellivslängden ökar mest för högutbildade
Statistiknyhet från SCB 2018-10-09 9.30
Den återstående medellivslängden vid 30 års ålder har ökat mest för gruppen med eftergymnasial utbildning mellan åren 2012 och 2017. Ökningen är något mindre för de med en gymnasieutbildning och minst för de med en förgymnasial utbildning. Trenden med ökade skillnader mellan grupper med olika utbildningsnivå ser ut att fortsätta.
År 2017 var den återstående medellivslängden vid 30 års ålder 51,0 år för kvinnor och 48,3 år för män i gruppen med en förgymnasial utbildning. För gruppen med gymnasieutbildning var den cirka 3,5 år högre, 54,5 år för kvinnor och 51,5 år för män. Gruppen med eftergymnasial utbildning hade i sin tur cirka 2,5 års högre medellivslängd än gymnasieutbildade, 57,0 år för kvinnor och 54,3 år för män. Mellan 2012 och 2017 har medellivslängden både vid 30 och 65 års ålder ökat mest för de med eftergymnasial utbildning och minst för de med förgymnasial utbildning, se tabell 1. Skillnaden mellan dessa grupper har vid 30 års ålder ökat från 5,2 till 6,0 år för kvinnor och från 5,0 till 6,0 år för män.
Utbildningsnivå | Kvinnor | Män | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2017 | Föränd- ring | 2012 | 2017 | Föränd- ring | ||
Vid 30 år | |||||||
Förgymnasial | 51,2 | 51,0 | ‑0,2 | 48,3 | 48,3 | 0,0 | |
Gymnasial | 54,1 | 54,5 | 0,4 | 50,9 | 51,5 | 0,6 | |
Eftergymnasial | 56,4 | 57,0 | 0,6 | 53,3 | 54,3 | 1,0 | |
Totalt | 54,0 | 54,6 | 0,6 | 50,8 | 51,5 | 0,7 | |
Vid 65 år | |||||||
Förgymnasial | 20,2 | 20,3 | 0,1 | 17,7 | 18,1 | 0,4 | |
Gymnasial | 21,3 | 21,5 | 0,2 | 18,7 | 19,3 | 0,6 | |
Eftergymnasial | 22,9 | 23,3 | 0,4 | 20,2 | 20,9 | 0,7 | |
Totalt | 21,0 | 21,5 | 0,5 | 18,5 | 19,2 | 0,7 |
Statistiken i tabellen avser personer födda i Sverige.
Statistiken i diagrammet avser personer födda i Sverige. Övriga hushåll kan bland annat vara syskonhushåll eller flerpersonshushåll som bland annat äldreboenden.
Liten förändring av medellivslängden för ensamstående med högst gymnasieutbildning
Vid 65 års ålder är skillnader i återstående medellivslängd ungefär lika stora eller större efter både utbildningsnivå och hushållstyp jämfört med skillnader mellan kö¬nen. Skillnader mellan könen har minskat över tid, medan skillnader mellan grupper med olika utbildningsnivå fortsätter att öka. Men utvecklingen för grupper med olika utbildningsnivå varierar beroende på hushållstyp. Under perioden 2012–2017 har medellivslängden ökat mest för gruppen med eftergymnasial utbildning som också var sammanboende. Även för de med gymnasieutbildning och förgymnasial utbildning som var sammanboende ökade medellivslängden under perioden. Efter 2014–2015 syns däremot ingen ökning av antalet återstående år för grupper som var ensamstående. För ensamstående med en gymnasieutbildning var antalet återstående år ungefär samma 2016–2017 som 2012–2013, och för ensamstående med förgymnasial utbildning hade antalet återstående år till och med minskat något.
De senaste årens utveckling tyder på ökade sociala skillnader i medellivslängdens förändring vid 65 års ålder. Den grupp som hade högst medellivslängd vid 65 års ålder i början av perioden 2012–2017, sammanboende med eftergymnasial utbildning, har haft störst ökning av medellivslängden, från 21,9 till 22,7 år, och den grupp som hade lägst medellivslängd har haft en minskad medellivslängd från 17,8 till 17,5 år. Skillnaden mellan grupperna med högst och lägst medellivslängd har därmed ökat från 4,1 år 2012 till 5,2 år 2017.
Båda könen sammantaget, tvååriga glidande medelvärden. Statistiken i diagrammet avser personer födda i Sverige.
Statistiken i diagrammet avser personer födda i Sverige, båda könen sammantaget. Förklaring län: 01 Stockholms län, 03 Uppsala län, 04 Södermanlands län, 05 Östergötlands län, 06 Jönköpings län, 07 Kronobergs län, 08 Kalmar län, 09 Gotlands län, 10 Blekinge län, 12 Skåne län, 13 Hallands län, 14 Västra Götalands län, 17 Värmlands län, 18 Örebro län, 19 Västmanlands län, 20 Dalarnas län, 21 Gävleborgs län, 22 Västernorrlands län, 23 Jämtlands län, 24 Västerbottens län, 25 Norrbottens län.
I alla län finns skillnader i medellivslängd mellan utbildningsnivåer
Vid 30 års ålder finns i samtliga län skillnader i antalet återstående år mellan grupper med olika utbildningsnivå vilket gäller på samma sätt för både kvinnor och män.
Det finns en viss variation i antalet återstående år vid 30 års ålder mellan länen. Variationen mellan länen är störst i gruppen med en förgymnasial utbildning, något mindre för gymnasieutbildade och minst för de med eftergymnasial utbildning. I gruppen med en förgymnasial utbildning har de som bor i Hallands län högst antal återstående år, 51,3, och de som bor i Västernorrlands län har lägst antal återstående år, 47,9. Bland gymnasieutbildade är det de som bor i Kronobergs län som har högst antal återstående år, 54,1, och de som bor i Västernorrlands län har lägst, 51,8 år. För gruppen med eftergymnasial utbildningsnivå är antalet återstående år högst i Jönköpings län, 55,9 år. Även i denna grupp är det de som bor i Västernorrlands län som har lägst antal återstående år, 54,2.
Oklar betydelse av minskad andel med förgymnasial utbildning
En orsak som ofta nämns till ökade skillnader i återstående medellivslängd mellan grupper med olika utbildningsnivå, och särskilt till att gruppen med förgymnasial utbildningsnivå halkar efter grupper med en högre utbildningsnivå, är att andelen av befolkningen med enbart en förgymnasial utbildningsnivå minskar i alla åldrar. Det kan innebära att en allt högre andel av gruppen med förgymnasial utbildning har en sämre hälsa. Ett test av detta är att se på skillnader i återstående medellivslängd mellan län för de som har en förgymnasial utbildning. En variation i medellivslängd mellan län bland de som har en förgymnasial utbildningsnivå skulle då kunna förklaras av hur stor gruppens andel är av länets befolkning. En högre andel med förgymnasial utbildning i ett län skulle då uppvisa en relativt sett högre medellivslängd i gruppen med förgymnasial utbildning än om andelen med förgymnasial utbildningsnivå i länet är låg.
En jämförelse av länens variation i andelen med förgymnasial utbildningsnivå och antalet återstående år vid 30 års ålder för de med förgymnasial utbildning visar dock inget samband alls för kvinnor, men ett svagt samband för män. Det tyder troligen på att det finns fler faktorer, än just gruppens storlek i befolkningen, som bidrar till att medellivslängden för en grupp varierar mellan län och över tid. Exempel på sådana faktorer är skillnader i beteenden, inkomster, sociala nätverk och vårdresultat.
Befolkningen född i Sverige 30 år och äldre med enbart en förgymnasial utbildningsnivå. Befolkningsandelen kommer från livslängdstabellernas uppgift om medelfolkmängd summerat för alla åldrar per kön och län.
Definitioner och förklaringar
Information om statistikens kvalitet, framställningssätt med mera
I livslängdstabellerna finns samtliga uppgifter redovisade, som medelfolkmängd, antal döda, dödsrisker, antal kvarlevande vid olika åldrar av de 100 000 personer i 30 års ålder som utgör standardpopulation i beräkningen samt antal återstående år vid olika åldrar.
Det finns tre tabeller med olika redovisningsgrupper:
- Utbildningsnivå, födelseregion (Sverige, utrikes), kön, år och ålder
- Utbildningsnivå, hushållstyp (ensamstående, sammanboende, övriga hushåll), kön, år och ålder (avgränsad till befolkningen född i Sverige)
- Utbildningsnivå, län, kön, femårsperiod och ålder (avgränsad till befolkningen född i Sverige)
Statistikdatabasen
Ytterligare information finns i Statistikdatabasen
Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.