Livsmedelsförsäljning fördelat på varugrupper 2022
Ökad godis- och läskförsäljning under 2022
Statistiknyhet från SCB 2023-09-28 8.00
Under 2022 uppgick den totala försäljningen, i löpande priser, av livsmedel och drycker till 356 miljarder kronor vilket är en ökning med ca 22 miljarder kronor eller 6,6 procent jämfört med 2021. I fasta priser ökade försäljningen av godis per capita med 107 kronor jämfört med 2021.
Mer godis och mindre frukt och grönt
Försäljningen av godis per capita i fasta priser gick från 1 801 kronor år 2021 till 1 908 kronor 2022 vilket innebär en ökning på 107 kronor. I löpande priser ökade försäljningen av godis med 215 kronor per capita. Medan vi köpte mer godis drog vi däremot ned på frukt och grönsaker som år 2022 såldes för 647 kronor respektive 731 kronor per capita vilket är en minskning med 60 kronor för frukt och 80 kr för grönsaker.
Svenskarna köpte mer läsk och mindre alkoholhaltigt
Under 2022 minskade försäljningen av alkoholhaltiga drycker med 2 procent. I fasta priser sjönk försäljningen med 4 procent vilket innebär att vi köpte mindre alkohol sett till volym under förra året. I stället lade vi mer läsk, vatten och juice i kundkorgen, den varugruppen ökade med 9 procent i löpande priser och 5 procent i fasta priser.
Dyrare kundkorg
Det har under 2022 blivit dyrare för den svenske konsumenten att handla mat för veckan. Livsmedel samt alkoholfria drycker ökade med 11 procent vardera under 2022 medan alkoholhaltiga drycker ökade med 2 procent. Många av de typiska frukostvarorna som bröd, ost och ägg var extra hårt drabbade av prisökningar. Kaffe, te och choklad var den varugrupp som ökade mest med 30 procent.
Publikation
Statistikdatabasen
Ytterligare information finns i Statistikdatabasen
Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.