Till innehåll på sidan

Restaurangindex, kvartal 4 2021

Uppgång för restaurangförsäljningen fjärde kvartalet 2021

Statistiknyhet från SCB 2022-03-10 8.00

Samtliga kategorier uppvisade en ökning under fjärde kvartalet 2021 jämfört med samma period 2020, där hotellrestauranger stod för den största uppgången följt av personalrestauranger. Omsättningen för den totala restaurangförsäljningen var på en liknande nivå som för motsvarande kvartal under 2019.

Restaurangerna ökade sin försäljningsvolym med 54,9 procent under fjärde kvartalet 2021 jämfört med motsvarande period föregående år. Högst utfall hade hotellrestauranger (141,4 procent) och personalrestauranger (86,0 procent). I löpande priser ökade den totala restaurangbranschens försäljning med 59,1 procent under fjärde kvartalet, jämfört med motsvarande period föregående år.

- De utvecklingstal vi ser nu visar på en återhämtning i restaurangbranschen från de historiskt låga nivåerna under pandemins första år. Den totala försäljningen i branschen under helåret 2021 var dock fortfarande lägre än 2019, säger Jonas Rutberg, ämnesstatistiker på SCB.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuellt kvartal jämfört med motsvarande kvartal föregående år i procent. Data till och med kvartal 4 2021
Restaurangindex, kvartal 4 2021

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 4-kvartalsperiod och samma period föregående år.

Restaurangindex är ett index som publiceras varje kvartal. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF), Livsmedelsgrossisterna och Statistiska centralbyrån (SCB).

Från mars 2020 började spridningen av covid-19 påverka näringslivet. Vid tolkning av jämförande statistik, som till exempel årsutvecklingstal, bör detta beaktas.

Försäljningsutveckling kvartal 4
  Omsättning mkr, inkl moms Förändring 2020-2021 i procent
Kvartal 4 2019 2020 2021 Värde Volym*
Total restaurangförsäljning 36 341 23 563 37 495 59,1 54,9
Hotellens restaurangförsäljning 4 406 1 540 3 819 147,9 141,4
Kaféer/Konditorier 2 281 1 554 2 299 48,0 44,0
Snabbmatsrestauranger 4 584 4 423 5 546 25,4 22,1
Lunch- och kvällsrestauranger 15 951 11 682 17 639 51,0 47,0
Trafiknära restauranger 2 249 1 210 2 274 88,0 83,0
Nöjesrestauranger, pubar, barer 5 745 2 564 4 792 86,9 82,0
Personalrestauranger 1 125 589 1 126 91,1 86,0

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Samtliga kategorier uppvisar uppgångar ackumulerat under 2021 fram till och med kvartal 4, jämfört med motsvarande period föregående år. Den högsta utvecklingen under helåret 2021 har kategorierna hotellrestauranger och trafiknära restauranger haft. Utvecklingen i försäljningsvolym för dessa kategorier har varit 31,4 respektive 26,4 procent ackumulerat under helåret 2021 jämfört med motsvarande period 2020. 

Ackumulerad försäljningsutveckling, kvartal 1 – kvartal 4
  Omsättning mkr, inkl moms Förändring 2020-2021 i procent
Kvartal 1-4 2019 2020 2021 Värde Volym*
Total restaurangförsäljning 140 527 105 540 124 513 18,0 15,5
Hotellens restaurangförsäljning 15 598 8 026 10 806 34,6 31,4
Kaféer/Konditorier 9 077 6 831 8 107 18,7 16,2
Snabbmatsrestauranger 18 323 18 074 20 758 14,8 12,6
Lunch- och kvällsrestauranger 63 194 51 137 60 491 18,3 15,8
Trafiknära restauranger 9 056 5 326 6 884 29,2 26,4
Nöjesrestauranger, pubar, barer 21 099 13 527 14 374 6,3 3,8
Personalrestauranger 4 180 2 618 3 093 18,2 15,5

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2021 till cirka 124,5 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan du se hur försäljningen har fördelat sig på de olika kategorierna under 2021. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 48,6 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 2,5 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2021
Restaurangindex, kvartal 4 2021

Definitioner och förklaringar

Urvalsbyte och reviderad kategorisering

I samband med det årliga urvalsbytet mellan kvartal 1 och kvartal 2 revideras kategoriseringen av ingående verksamheter utifrån aktuella bakgrundsuppgifter som SCB får av branschorganisationer och leverantörer. Vid tolkning av statistiken måste man beakta att revideringen kan påverka kategoriernas relativa storlek. Det kan i sin tur påverka resultatet.

Byte av metod

I och med publiceringen av Restaurangindex för april månad 2015 ändrades metoden för undersökningen. Förändringarna infördes som ett led i att förbättra kvaliteten i statistiken samt att samordna den ekonomiska månads- och kvartalsstatistiken där Industrins orderingång och omsättning, Industriproduktionsindex, Industrins lager och Industrins kapacitetsutnyttjande ingår tillsammans med Omsättningsstatistiken, Tjänsteproduktionsindex, Detaljhandelsindex och Restaurangindex samt Lagerstatistik för varuhandel och tjänstenäringar. Statistiken har samordnats med avseende på bland annat ramtäckning, urval, estimation och insamlingsvariabler. För att minimera effekten av tidsseriebrott och nivåskiften bakåt i tiden har en länkning och tillbakaräkning av historiska tidsserier gjorts, vilket orsakar revideringar av historiska tidsserier. Sedan 2018 publiceras Restaurangindex kvartalsvis.

Kategoriindelning:                                                                                              

Hotellrestauranger – restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.

Kaféer/konditorier – kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.

Snabbmat – kännetecknas av snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.

Lunch- och kvällsrestauranger –  traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar och pizzerior etcetera.

Trafiknära restauranger – alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns också restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.

Nöjesrestauranger, pubar och barer – verksamhetens fokus är på drycker, men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar och nattklubbar.

Personalrestauranger – personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn. 

Nästa publiceringstillfälle

2022-06-10 klockan 8.00.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se

Jonas Rutberg

Telefon
010-479 58 30
E-post
jonas.rutberg@scb.se

Producent

Thomas Jakobsson (Visita)

Telefon
0709 423 888
E-post
thomas.jakobsson@visita.se