Räkenskapssammandrag för kommuner
Räkenskapssammandraget (RS) är en årlig insamling av ekonomiska uppgifter från samtliga kommuner. Syftet med RS är att på kommun‑ och riksnivå få en tillförlitlig information om kommunernas ekonomi, både nuläge och utveckling. RS har stor betydelse för olika användningsområden på nationell, internationell och kommunal nivå och är lagstadgad. Mer information finns under ”Se även” i dokumentet Statistikanvändning av uppgifter från RS.
Nyheter
Inga stora förändringar sker i RS 2023. Förändringarna inför RS 2023 består endast av namnändringar, vilket inte påverkar ert uppgiftslämnande.
Inför RS2024
Redan nu finns beslut om förändringar i RS2024 som berör Drift, Motpart, Pedagogisk verksamhet och Äldre o personer funktionsn som påverkar verksamhetsindelningen i RS.
SFI som kommer att flyttas upp till Kommunal vuxenutbildning i driften och ska därmed brytas ut till en egen rad i motpartsfliken. Därmed bryts även Högskoleutbildning m.m. och Uppdragsutbildning m.m. ut till egna rader i fliken motpart. SFI tas också in i fliken Pedagogisk verksamhet.
I fliken Äldre o personer funktionsn kommer rad 5105 att försvinna och ersättas av två nya rader, en för särskilt boende och en för annat boende. Detta gäller även i den undre matrisen Motpartsredovisning av köp av huvudverksamhet. Detta för att lättare kunna följa upp biståndsbedömt trygghetsboende.
Här finner ni en visuell bild över de förändringar gällande RS2024 som redan är beslutade samt en beskrivning av de nya raderna 5102 och 5107.
Blankettförändringar RS2024 (pdf)
Beskrivning av raderna 5102 och 5107 (pdf)
Ytterligare förändringar kan komma att ske utöver ovanstående.
Instruktioner
RS2023 steg 1
All information finns i webblanketten.
Blankettexempel RS2023 Steg 1 (pdf)
RS2023
Olåst blankettexempel RS2023 (xlsx)
Blankettexemplet är utan bakgrundsuppgifter och kan inte användas till inrapporteringen av RS i mars. Blanketten för RS2023 med kommunens egna bakgrundsuppgifter kommer göras tillgänglig 22 februari 2024.
Uppgiftslämnarsidan uppdateras löpande vid behov.
Tidsplan
Vanliga frågor
Hur ändrar vi kontaktuppgifter hos SCB?
Logga in och ändra detta i blanketten ”Kontaktpersoner ekonomiska undersökningar”. Kom ihåg att skicka in blanketten när korrigeringarna har gjorts.
Vi använder inte blandmodellen i vår kommun vid beräkning av pensionsskulden. Hur ska jag redovisa detta i RS?
Redovisningen av pensionsskulden görs i RS enligt blandmodellen. Kommunen måste därför räkna om pensionsskulden i RS-rapporteringen.
Detta på grund av:
- RS-insamlingen måste följa den Kommunala Redovisningslagen
- För att kunna göra uppföljningar av pensionsåtaganden på nationell nivå behöver redovisningen ske på ett så enhetligt sätt som möjligt
- Jämförelser mellan kommuner försvåras om redovisningen görs olika.
Ta del av den färdiga statistiken
Till resultatet av undersökningen
Juridisk information
Uppgiftsskyldighet föreligger enligt lagen (2001:99) om den officiella statistiken. Statistiken regleras även av förordningen (2001:100) om den officiella statistiken och SCB:s föreskrifter (SCB-FS 2023:19) Samråd har skett med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Aktuellt
Information om korrigeringen av utjämningen i RS 2022 (pdf)
Utvecklingsprojekt - SCB har påbörjat ett projekt för att effektivisera rapporteringen av undersökningen med hjälp av uppgifter av en mer ”rådata”- karaktär, för mer information se:
Information om utvecklingsprojekt (scb.se)
Kontakta oss
Uppgiftslämnarservice
- Telefon
- 010-479 60 65
- Öppettider:
Vardagar: 09.00-16.00
Lunchstängt: 12.00-13.00 - E-post
- ins.offek@scb.se
Kortadress till denna sida: https://www.scb.se/rskommuner