Till innehåll på sidan

Pressmeddelande

Högre matpriser tre månader i rad

Senast uppdaterad: 2025-04-11

Matpriserna fortsatte att stiga i mars, visar SCB:s Konsumentprisindex. Under de senaste tolv månaderna är det prisökningarna på smör, choklad och kaffe som sticker ut särskilt.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,8 procent i mars, jämfört med februari. Från mars 2024 till mars i år ökade priserna med 5,4 procent.

– Maten blir allt dyrare, i mars ökade priserna för tredje månaden i rad, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

I årstakt är det tre varugrupper som sticker ut särskilt i prisuppgången. Kaffe, te och kakao har ökat med 25 procent, oljor och fetter med knappt 14 procent och mjölk, ost och ägg med 12 procent. 

– Priset på kaffe steg bara 0,2 procent i mars jämfört med månaden innan. Men på ett år har kaffepriset klättrat 30 procent, säger Caroline Neander.

Rejäl prisuppgång

Bland oljor och fetter märks en rejäl prisuppgång på smör.

– Från februari till mars ökade smörpriset med 6 procent. Under de senaste tolv månaderna har smörpriset stigit med 31 procent, säger Caroline Neander.

Sötsaker och glass har också blivit dyrare, med en uppgång på drygt 10 procent under året.

– Bland sötsaker är det choklad som bidrar mycket till prisutvecklingen. Under året har priset på choklad stigit med 29 procent, säger Frida Stark, prisstatistiker på SCB.

Några varor som blev billigare i mars jämfört med månaden innan är blomkål, vindruvor och citroner.

– I årstakt har gul lök och honungsmelon kommit ner rejält i pris, med en minskning på 19 och 21 procent, säger Frida Stark.

Prisutveckling i mars för varugrupper, månads- och årsförändring, i procent

Varugrupp  Prisförändring sedan februari 2025   Prisförändring sedan mars 2024 
 Kaffe, te och kakao  0,6 25,4
 Oljor och fetter  1,0 13,7
 Mjölk, ost och ägg  0,9 12,1
 Sötsaker och glass  1,6 10,3
 Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice  1,9 5,2
Kött 0,5 3,2
Grönsaker -0,6 2,6
 Övriga livsmedel  0,5 2,4
Frukt 1,4 -0,2
Fisk 0,4 -0,5
 Bröd och övriga spannmålsprodukter  0,3 -0,5
 Livsmedel  0,7 4,7
 Alkoholfria drycker  1,5 10,7
 Livsmedel och alkoholfria drycker  0,8 5,4
 KPI totalt  -0,7 0,5
 KPIF totalt  -0,5 2,3

Produkterna som ökade respektive minskade mest i pris i mars, månads- och årsförändring, i procent

Produkt  Prisförändring sedan februari 2025   Prisförändring sedan mars 2024 
 Apelsiner  11,1 -6,0
 Purjolök  11,1 -5,8
 Paprika  7,3 13,1
 Småcitrus  6,8 2,7
 Smör  6,3 31,5
 Färska bär  5,9 4,3
 Honungsmelon  5,4 -21,1
 Choklad  4,7 28,9
 Juice och nektar  2,9 9,5
 Kakao och chokladdrycker  2,6 16,7
 [...]   [...]   [...] 
 Pasta  -2,4 -2,2
 Gul lök  -2,6 -19,1
 Salladskål  -3,0 -3,5
 Chips  -3,1 2,9
 Griskött  -3,1 3,9
 Mixer och redning  -3,6 1,0
Gurka -3,6 19,3
Citroner -4,7 -5,0
Vindruvor -6,6 10,3
Blomkål -11,2 2,8

I statistikdatabasen finns bland annat uppdaterad statistik om års- och månadsförändringar för varugrupper samt enskilda livsmedelsprodukter:

Konsumentprisindex efter varugrupp i statistikdatabasen

Konsumentprisindex efter produktgrupp i statistikdatabasen

Läs om inflationstakten enligt KPI och KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta):

Inflationstakten enligt KPI var 0,5 procent i mars 2025

Fakta: Konsumentprisindex

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.
I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.

 

Länkar

Inflationstakten enligt KPI var 0,5 procent i mars 2025

Matpriserna i februari – dyrare kaffe och smör

Högre matpriser i början av året

Matpriserna steg något 2024

Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB