Pressmeddelande
Matpriserna går upp igen
Senast uppdaterad: 2024-02-19
Matpriserna steg något i januari, visar SCB:s konsumentprisindex (KPI). Kaffe, te och kakao samt oljor och fetter är varugrupperna som ökade mest i pris jämfört med föregående månad.
De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.
– Priserna på alkoholfria drycker steg med 0,7 procent medan priserna på livsmedel blev 0,3 procent högre, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.
Bland varugrupperna steg priserna mest för kaffe, te och kakao (4,8 procent); oljor och fetter (2,9); fisk (1,8).
– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson.
Priserna gick ned mest för följande varugrupper: mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice (-1,4 procent); bröd och övriga spannmålsprodukter (-0,9); kött (-0,2).
Purjolök steg mest
Sett till produktgrupper sticker främst olika grönsaker, frukter och fisk ut såväl vad gäller prisuppgångar som prisnedgångar.
– Priserna för purjolök ökade mest i januari, med 32 procent jämfört med december. I andra änden hamnar vindruvor, där priserna minskade med 22 procent, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB, och fortsätter:
– Priserna på blomkål sjönk med 11 procent i januari, men är ändå nästan 21 procent högre än i januari för ett år sedan.
Prisutvecklingen för varugrupper
Varugrupp | Prisförändring sedan december 2023 (%) | Prisförändring sedan januari 2023 (%) |
Bröd och övriga spannmålsprodukter | -0,9 | 2,1 |
Kött | -0,2 | 4,1 |
Fisk | 1,8 | 6,1 |
Mjölk, ost och ägg | 0,3 | -3,8 |
Oljor och fetter | 2,9 | -5,2 |
Frukt | 0,4 | 9,1 |
Grönsaker | 1,1 | 6,8 |
Sötsaker och glass | 0,1 | 7,9 |
Övriga livsmedel | -0,1 | 5,0 |
Kaffe, te och kakao | 4,8 | -3,0 |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice | -1,4 | 6,4 |
Livsmedel | 0,3 | 3,8 |
Alkoholfria drycker | 0,7 | 4,4 |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 0,3 | 3,8 |
Produkterna som ökade respektive minskade mest i pris mellan december 2023 och januari 2024
Produkt | Prisförändring sedan december 2023 (%) | Prisförändring sedan januari 2023 (%) |
Purjolök | 31,9 | 8,7 |
Salladskål | 20,6 | 27,5 |
Sillkonserver | 17,4 | 6,9 |
Småcitrus | 13,4 | -7,1 |
Honungsmelon | 12,5 | 8,5 |
Torskfilé | 9,8 | 2,0 |
Smör | 9,5 | -11,0 |
Morötter | 6,2 | 1,1 |
Gravad/rökt laxfisk | 5,9 | 17,3 |
Kaffe | 5,2 | -6,0 |
[...] | [...] | [...] |
Pasta | -2,6 | 5,2 |
Djupfryst fisk | -3,3 | 10,9 |
Griskött | -3,6 | 13,1 |
Grovt bröd | -3,7 | -4,4 |
Citroner | -4,0 | -10,5 |
Gul lök | -4,4 | 21,5 |
Bananer | -5,8 | 0,8 |
Vitkål | -6,5 | 15,9 |
Blomkål | -11,0 | 20,9 |
Vindruvor | -22,2 | 0,7 |
I statistikdatabasen finns bland annat uppdaterad statistik om års- och månadsförändringar för varugrupper samt enskilda livsmedelsprodukter:
Konsumentprisindex efter varugrupp i statistikdatabasen
Konsumentprisindex efter produktgrupp i statistikdatabasen
Läs om inflationstakten enligt KPI och KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta):
Inflationstakten enligt KPI 5,4 procent i januari 2024
Fakta: Konsumentprisindex
Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.
I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.
Länkar
Inflationstakten enligt KPI 5,4 procent i januari 2024
Boendekostnader steg i genomsnitt mest förra året
Matprisökningen 2023 näst största på över tio år
Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB