Pressmeddelande
Matpriserna i februari – dyrare kaffe och smör
Senast uppdaterad: 2025-03-13
Även i februari steg matpriserna, visar SCB:s Konsumentprisindex. Prisökningarna på mejerivaror syntes tydligare och kaffepriset fortsatte uppåt.
De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 1,8 procent i februari i år, jämfört med januari. Det är den högsta månadsuppgången sedan februari 2023. I årstakt ökade priserna med 3,9 procent jämfört med februari i fjol.
– Ökningen av matpriserna i början av 2025 har bidragit till den ökade inflationstakten. Under årets första två månader har livsmedel och alkoholfria drycker stigit med 2,6 procent i pris, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.
Den varugrupp inom livsmedel och alkoholfria drycker som steg mest i pris i februari var kaffe, te och kakao. Den här månaden följde även flera mejerivaror med i uppgången.
– Priset på smör steg med 4,7 procent i februari jämfört med månaden innan. Sett över ett år har smörpriset ökat med 26 procent. Mjölk och ost blev också dyrare, säger Carl Mårtensson.
För alla hushåll som gillar kaffe är prisutvecklingen i början av det här året särskilt kännbar.
– Priset på kaffe gick upp med nästan 11 procent i februari jämfört med månaden innan. I årstakt har priset på kaffe stigit med 28 procent, säger Carl Mårtensson.
Sötsaker och glass
En annan varugrupp som nu börjar sticka i väg i pris är sötsaker och glass.
– Räknat i årstakt har priserna på sötsaker och glass ökat med 9,4 procent, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.
Hon fortsätter:
– Däremot har socker sjunkit i pris för första gången på länge. Jämför man ett år tillbaka i tiden så har priset gått ner med nästan 10 procent.
Bland varorna som blev billigare i februari finns blomkål, torskfilé och purjolök.
– Bland de lite nyttigare livsmedlen hittar vi också billigare småcitrus och apelsiner. De bidrar till att frukt har sjunkit i pris med drygt 5 procent under året, säger Caroline Neander.
Prisutveckling för varugrupper, månads- och årsförändring, i procent
Varugrupp | Prisförändring sedan januari 2025 | Prisförändring sedan februari 2024 |
Kaffe, te och kakao | 8,8 | 23,5 |
Oljor och fetter | 5,1 | 10,5 |
Mjölk, ost och ägg | 3,4 | 10,4 |
Sötsaker och glass | 1,3 | 9,4 |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice | 0,7 | 4,0 |
Grönsaker | 2,5 | 1,6 |
Kött | 0,2 | |
Övriga livsmedel | 1,7 | 1,1 |
Bröd och övriga spannmålsprodukter | 0,6 | -0,4 |
Fisk | 0,2 | -0,9 |
Frukt | 2,5 | -5,1 |
Livsmedel | 1,7 | 3,2 |
Alkoholfria drycker | 3,2 | 9,5 |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 1,8 | 3,9 |
KPI totalt | 0,6 | 1,3 |
KPIF totalt | 0,9 | 2,9 |
Produkterna som ökade respektive minskade mest i pris, månads- och årsförändring, i procent
Produkt | Prisförändring sedan januari 2025 | Prisförändring sedan februari 2024 |
Vitkål | 12,5 | -0,1 |
Kaffe | 10,8 | 28,0 |
Annat smörgåsfett | 10,3 | 17,4 |
Avokado, mango m m | 9,6 | -12,6 |
Djupfryst frukt och bär | 7,9 | 22,9 |
Sylt och marmelad | 7,4 | 11,7 |
Paprika | 7,3 | 5,3 |
Päron | 7,3 | -7,5 |
Salladskål | 7,1 | -1,2 |
Kakao och chokladdrycker | 6,7 | 12,9 |
[...] | [...] | [...] |
Apelsiner | -2,1 | -20,9 |
Färsk lax | -2,7 | -2,3 |
Färska kryddor | -2,7 | -7,6 |
Småcitrus | -2,8 | -9,3 |
Honungsmelon | -3,6 | -28,6 |
Vindruvor | -4,9 | -1,9 |
Purjolök | -5,8 | -21,1 |
Torskfilé | -6,5 | 3,9 |
Socker | -8,3 | -9,8 |
Blomkål | -10,8 | 1,2 |
I statistikdatabasen finns bland annat uppdaterad statistik om års- och månadsförändringar för varugrupper samt enskilda livsmedelsprodukter:
Konsumentprisindex efter varugrupp i statistikdatabasen
Konsumentprisindex efter produktgrupp i statistikdatabasen
Läs om inflationstakten enligt KPI och KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta):
Inflationstakten enligt KPI var 1,3 procent i februari 2025
Försäkra dig om att inte missa några nyheter från SCB genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Det skickas varje torsdag med länkar till våra senaste pressmeddelanden och artiklar, samt med information om våra event och kommande veckas statistikpubliceringar.
Prenumerera på SCB:s nyhetsbrev
Fakta: Konsumentprisindex
Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.
I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.
Länkar
Inflationstakten enligt KPI var 1,3 procent i februari 2025
Högre matpriser i början av året
Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB
Prenumerera på pressmeddelanden från SCB