Till innehåll på sidan

Statistiknyheter

Här hittar du statistiknyheter från oss som främst handlar om nya statistikresultat.

Visa per undersökning
  • Trendbrott – minskad försäljning av godis under 2023

    Under 2023 uppgick det totala försäljningsvärdet av livsmedel och drycker till 384 miljarder kronor. Detta är en ökning med ca 28 miljarder kronor eller 7,9 procent jämfört med 2022. Justerat för prisökningar minskade den totala livsmedelsförsäljningen med 3,8 procent. Godis är en av de varor som den genomsnittliga svensken köpte mindre av under 2023. Jämfört med 2022 minskade svenskens godisinköp med 78 kronor per person och år.

  • Ökad godis- och läskförsäljning under 2022

    Under 2022 uppgick den totala försäljningen, i löpande priser, av livsmedel och drycker till 356 miljarder kronor vilket är en ökning med ca 22 miljarder kronor eller 6,6 procent jämfört med 2021. I fasta priser ökade försäljningen av godis per capita med 107 kronor jämfört med 2021.

  • Försäljning av livsmedel ökade under 2021

    Den totala försäljningen av livsmedel och drycker uppgick 2021 till 334 miljarder kronor och ökade därmed med 9 miljarder kronor jämfört med 2020. Detta motsvarar en uppgång på 2,9 procent vilket är mindre än under första pandemiåret. Uppgången beror på att volymen sålda livsmedel och drycker ökade med 2,5 procent samtidigt som priserna ökade med endast 0,4 procent.

  • Försäljning av livsmedel ökade kraftigt under 2020

    Den totala försäljningen av livsmedel och drycker uppgick 2020 till 325 miljarder kronor och ökade därmed med hela 20 miljarder kronor jämfört med 2019. Detta motsvarar en uppgång med 6,6 procent vilket är den högsta uppgången under hela 2000-talet. Uppgången beror på att volymen sålda livsmedel och drycker ökade med 4,6 procent samtidigt som priserna ökade med 1,9 procent.

  • Ökad försäljning av livsmedel under 2019

    Försäljningen av livsmedel och drycker uppgick 2019 till 305 miljarder kronor och ökade därmed med 9 miljarder kronor jämfört med 2018. Det motsvarar en uppgång på 3,0 procent. Uppgången beror på att priserna ökade med 2,8 procent samtidigt som volymen ökade med 0,2 procent.