Till innehåll på sidan

Pressmeddelande

Dyrare favoriter på påskbordet i år

Senast uppdaterad: 2025-04-15

Det blir dyrare med sill på det klassiska påskbordet i år, visar SCB:s Konsumentprisindex. Och för alla som gillar choklad blir högtiden extra kostsam.

Kakaopriset är uppe på nya rekordnivåer och påverkar prisutvecklingen på choklad, både på kort och lång sikt.

– De senaste siffrorna i mars visar att priset på choklad har stigit med 29 procent på ett år. Från februari till mars var uppgången 4,7 procent, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Även godis har stigit i pris, med en uppgång på 3,2 procent från mars 2024 till mars i år.

Bland maten på det traditionella påskbordet har sill stigit med 7,4 procent jämfört med mars i fjol. 

Prisökningen är ännu större för lammkött, uppgången är 10,2 procent från mars 2024 till mars i år. 

Men, en del påskmat har också blivit billigare.

– Vanligtvis sjunker priset på ägg lagom till påsk. I mars sjönk priset på ägg med 0,9 procent jämfört med samma månad i fjol, säger Frida Stark, prisstatistiker på SCB.

En jämförelse bakåt i tiden visar ändå att de flesta favoriter på påskbordet har stigit rejält i pris under de senaste åren. 

– Priset på ägg har ökat med 46,6 procent från mars 2020 till mars i år. Chokladen har blivit 65 procent dyrare under samma period, säger Frida Stark.

Prisutveckling på påskmat, beräknat på priser i mars, i procent

Produkt Förändring sedan mars 2024 Förändring sedan mars 2020
Choklad 28,9 65,0
Sill 7,4 32,9
Potatis 5,5 27,5
Godis (konfektyr) 3,2 28,4
Kaviar 1,7 25,7
Fjäderfän (kyckling) 1,7 25,7
Gravad/rökt lax -0,1 21,0
Ägg -0,9 46,6

I statistikdatabasen finns bland annat uppdaterad statistik om års- och månadsförändringar för varugrupper samt enskilda livsmedelsprodukter:

Konsumentprisindex efter varugrupp i statistikdatabasen

Konsumentprisindex efter produktgrupp i statistikdatabasen

Läs om inflationstakten enligt KPI och KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta):

Inflationstakten enligt KPI var 0,5 procent i mars 2025

Fakta: Konsumentprisindex

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.
I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.

Länkar

Högre matpriser tre månader i rad

Matpriserna i februari – dyrare kaffe och smör

Högre matpriser i början av året

Matpriserna steg något 2024

Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB