Pressmeddelande
Frukt och grönt blev dyrare i november
Senast uppdaterad: 2023-12-14
Maten blev något dyrare i november, visar SCB:s Konsumentprisindex (KPI). Olika frukter och grönsaker sticker ut såväl vad gäller prisuppgångar som prisnedgångar.
De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,2 procent i november jämfört med oktober.
– Priserna på alkoholfria drycker sjönk med 1 procent i november medan priserna på livsmedel steg med 0,3 procent, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.
Bland varugrupperna sjönk priserna mest på kaffe, te och kakao (-3,7 procent) samt på oljor och fetter (-1,2).
– Priserna steg mest på frukt, som gick upp med 2,2 procent. Därefter kom fisk, som steg med 0,9 procent.
Dyrare frukt
Jämfört med november 2022 har de genomsnittliga priserna stigit i samtliga varugrupper utom oljor och fetter (-3,3), mjölk, ost och ägg (-2,2) och kaffe, te och kakao (-1,6).
– Frukt samt sötsaker och glass har stigit mest i pris det senaste året, med över 13 procent vardera. Därefter kommer fisk, vars priser stigit med nästan 13 procent, och grönsaker, som gått upp med 12 procent, säger Carl Mårtensson.
Dyrare blomkål
Vad gäller enskilda livsmedelsprodukter sticker olika frukter och grönsaker samt lax ut mest sett till prisutvecklingen i november.
– Priserna på blomkål och vindruvor ökade mest i pris från oktober till november, medan apelsiner och citroner sjönk mest. Citrusfrukter brukar bli billigare under hösten, säger Carl Mårtensson.
Han fortsätter:
– Färska bär, socker och tomater är livsmedelsprodukterna som stigit mest i pris det senaste året. Priserna på färska bär är 53 procent högre än i november i fjol, socker har blivit 50 procent dyrare och tomater 49 procent.
Totalt har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker stigit med 6,2 procent sedan i november 2022. Motsvarande ökning i oktober var 6,6 procent.
Julmaten fortsätter uppåt
Konsumentprisindex för november är årets sista KPI-publicering. Jämfört med SCB:s senaste kartläggning av julmat (som mätte prisutvecklingen på utvald julmat för perioden december 2022–oktober 2023) har priserna fortsatt uppåt för flertalet produkter.
– I november steg priserna på åtta av de elva produktgrupperna vi undersökte i vår julbordskartläggning. Tidigare år har vi sett att priserna på en del av julmaten går upp i december, medan andra typiska julmatsprodukter sjunker i pris, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.
Läs om prisutvecklingen på julmat till och med oktober:
Högre priser på julbordets favoriter
Prisutvecklingen för varugrupper inom livsmedel och alkoholfria drycker
Varugrupp | Prisförändring sedan oktober 2023 (%) | Prisförändring sedan november 2022 (%) |
Bröd och övriga spannmålsprodukter | -0,1 | 5,2 |
Kött | 0,1 | 4,1 |
Fisk | 0,9 | 12,8 |
Mjölk, ost och ägg | 0,0 | -2,2 |
Oljor och fetter | -1,2 | -3,3 |
Frukt | 2,2 | 13,4 |
Grönsaker | -0,3 | 12,0 |
Sötsaker och glass | 0,8 | 13,3 |
Övriga livsmedel | -0,4 | 7,6 |
Kaffe, te och kakao | -3,7 | -1,6 |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice | 0,0 | 8,6 |
Livsmedel | 0,3 | 6,5 |
Alkoholfria drycker | -1,0 | 3,9 |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 0,2 | 6,2 |
Produkterna som ökade respektive minskade mest i pris mellan oktober och november 2023
Produkt | Prisförändring sedan oktober 2023 (%) | Prisförändring sedan november 2022 (%) |
Blomkål | 34,4 | 42,5 |
Vindruvor | 29,2 | 11,6 |
Gurka | 16,4 | 16,0 |
Honungsmelon | 12,1 | 1,6 |
Färska bär | 8,2 | 53,0 |
Färsk lax | 7,0 | 18,9 |
Sallad | 5,7 | 0,0 |
Vetebröd | 4,7 | -1,1 |
Äpplen | 3,2 | 18,5 |
Gravad/rökt laxfisk | 3,0 | 13,1 |
[...] | [...] | [...] |
Frukostflingor | -4,6 | 4,4 |
Gul lök | -4,7 | 24,8 |
Kaffe | -4,8 | -3,9 |
Torskfilé | -5,3 | 2,5 |
Färska kryddor | -6,1 | -3,2 |
Småcitrus | -6,3 | 10,5 |
Tomater | -7,0 | 48,7 |
Paprika | -9,7 | 11,0 |
Citroner | -10,1 | -0,7 |
Apelsiner | -11,2 | 20,9 |
Prisutvecklingen på julmat sedan december 2022
Produktgrupp | Prisförändring sedan oktober 2023 (%) | Prisförändring december 2022–november 2023 (%) |
Apelsiner | -11,2 | 52,9 |
Gravad/rökt laxfisk | 3,0 | 36,2 |
Sillkonserver | 1,3 | 26,6 |
Ägg | 1,3 | 17,3 |
Choklad | 0,5 | 16,5 |
Konfektyr | 1,2 | 10,5 |
Färsk lax | 7,0 | 8,5 |
Nötter och torkad frukt | 0,2 | 6,9 |
Griskött | -0,8 | 5,8 |
Brännvin | 0,0 | 3,8 |
Potatis | -2,4 | -1,4 |
I statistikdatabasen finns bland annat uppdaterad statistik om års- och månadsförändringar för varugrupper samt enskilda livsmedelsprodukter:
Konsumentprisindex efter varugrupp i statistikdatabasen
Konsumentprisindex efter produktgrupp i statistikdatabasen
Läs om inflationstakten enligt KPI och KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta):
Inflationstakten enligt KPI 5,8 procent i november 2023
Fakta: Konsumentprisindex
Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.
I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.
Fakta: Julmatspriserna
I vanliga fall studerar SCB priser på alkoholfria drycker och livsmedel genom att se på månadsutvecklingen (priserna jämfört med närmast föregående månad) och årsutvecklingen (priserna jämfört med motsvarande månad ett år tidigare). Dessa beräkningar publiceras till exempel ner på produktnivå i SCB:s statistikdatabas varje månad.
För att följa prisutvecklingen på julmat under året har SCB däremot utgått från priserna i december förra året. För produkter som varierar mycket i pris från månad till månad kan utvecklingen därför skilja sig mycket från den senast publicerade årsutvecklingen.
Länkar
Inflationstakten enligt KPI 5,8 procent i november 2023
Högre priser på julbordets favoriter
Maten nästan 26 procent dyrare än hösten 2021
Ekologiska livsmedel säljer allt mindre – egna märkesvaror ökar stort
Rekordstor minskning av mängden sålda livsmedel
Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB