Till innehåll på sidan

Pressmeddelande

Historisk ökning av matpriserna senaste året

Senast uppdaterad: 2023-03-28

Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker har stigit med över 20 procent det senaste året, visar SCB:s Konsumentprisindex (KPI). Inte sedan början av 1950-talet har matpriserna ökat så mycket på ett år i Sverige.

Livsmedel och alkoholfria drycker blev 20,95 procent dyrare mellan februari i fjol och februari i år, enligt den senaste statistiken.

– Under 1970- och 80-talen ökade livsmedelspriserna också mycket, men inte lika snabbt som de gör nu. Vi får gå tillbaka till 1951 för att hitta den senaste tolvmånadersperioden då matpriserna ökade med över 20 procent, säger John Eliasson, prisstatistiker på SCB.

Prisutvecklingen på livsmedel är bred, men några undergrupper sticker ut: Fetter, ägg och mejeriprodukter har alla stigit med över 30 procent i pris det senaste året.

Enskilda produkter

Sett till enskilda produkter sticker däremot ett par grönsaker ut.

– Priserna på purjolök och blomkål har stigit med nästa 80 procent det senaste året.

Faktum är att endast en livsmedelsprodukt i KPI minskat i pris jämfört med februari i fjol: salladskål, vars pris sjunkit med 1,5 procent de senaste tolv månaderna.

Stor månadsförändring för grönsaker

Den senaste månaden steg grönsakspriserna mest.

– Priserna på grönsaker brukar stiga i februari, men inte så här mycket. Till exempel gick priset på blomkål upp med 48 procent i februari jämfört med januari. Tomater ökade med närmare 38 procent och paprika med nästan 34 procent, säger John Eliasson.

Totalt steg priset på livsmedel och alkoholfria drycker med 2,74 procent i februari jämfört med januari i år.

Maten som ökat respektive minskat mest i pris det senaste året (februari 2022–februari 2023)

Produkt Årsförändring (%)
Purjolök 79,5
Blomkål 79,2
Paprika 54,1
Honungsmelon 51,4
Socker 48,1
Annat smörgåsfett 45,3
Smör 39,4
Småcitrus 38,4
Gräddfil, creme Fraiche 38,4
Hushållsmargarin 38,0
[…] […]
Gravad/rökt laxfisk 10,8
Mineralvatten 10,8
Läsk 10,1
Honung 9,8
Färska Kryddor 8,7
Äpplen 5,7
Djupfryst frukt och bär 5,6
Kiwi, ananas m m 1,8
Päron 0,3
Salladskål -1,5

Maten som ökade respektive minskade mest i pris mellan januari och februari 2023

Produkt Månadsförändring (%)
Blomkål 48,0
Tomater 37,6
Paprika 33,6
Socker 33,1
Honungsmelon 29,0
Slanggurka 26,3
Sallad 10,6
Cider 10,3
Gravad/rökt laxfisk 9,0
Vitkål 8,0
[…] […]
Kaviar -2,1
Gul lök -2,1
Vetebröd -2,4
Kaffe -2,4
Djupfryst frukt och bär -3,6
Morötter -3,9
Torskfilé -5,1
Smör -7,6
Färska kryddor -8,4
Purjolök -11,3

Prisförändringar per varugrupp det senaste året samt den senaste månaden*

Varugrupp Årsförändring (%) Månadsförändring (%)
Oljor och fetter 38,58 -1,44
Mjölk, ost och ägg 32,32 1,16
Grönsaker 24,66 10,39
Fisk 23,61 1,85
Bröd och övriga spannmålsprodukter 20,24 1,92
Övriga livsmedel 18,99 1,94
Kött 18,41 1,03
Sötsaker och glass 17,63 2,58
Kaffe, te och kakao 15,69 -1,12
Frukt 15,63 2,75
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice 12,14 3,57

*Årsförändringen avser februari 2022–februari 2023, månadsförändringen avser januari 2023–februari 2023.

Läs om inflationstakten enligt KPI och KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta):

Inflationstakten enligt KPI 12,0 procent i februari 2023

Fakta: Konsumentprisindex

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.

I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.

Länkar

Inflationstakten enligt KPI 12,0 procent i februari 2023

Konsumentprisindex (KPI) efter produktgrupp i statistikdatabasen

Konsumentprisindex (KPI) efter varu-/tjänstegrupp i statistikdatabasen

Matpriser påverkas mindre av krympflation

Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB