Till innehåll på sidan

Pressmeddelande

Inflationen bakom ökningen av sålda livsmedel 2022

Senast uppdaterad: 2023-10-04

Vi handlade mindre mat men för mer pengar under 2022, visar SCB:s årliga rapport om livsmedelsförsäljningen. Räknat i volym minskade försäljningen av fisk samt kaffe, te och chokladdryck allra mest.

Den totala försäljningen av livsmedel och drycker i Sverige landade på 356 miljarder kronor under 2022. Det är 22 miljarder mer än 2021, vilket motsvarar en uppgång med 6,6 procent.

– Inflationen ligger bakom den stora försäljningsökningen. Volymen av sålda livsmedel och drycker minskade faktiskt med 2,7 procent under 2022, säger Louise Eklund, statistiker på SCB.

Minskad volym

Sett till enskilda varugrupper ökade försäljningen i löpande priser, alltså räknat i faktiska kronor, mest för ”kaffe, te och chokladdryck” (+18,1 procent), ”oljor och fetter” (+13,4 procent) och ”bröd och övriga spannmålsprodukter” (+10,9 procent).

– Men räknat i volym, det vill säga i fasta priser, så sjönk försäljningen i nästan alla varugrupper. Mest av allt för ”fisk”, ”kaffe, te och chokladdryck” och ”frukt”, säger Louise Eklund.

Mer godis

De enda varugrupperna där den sålda volymen faktiskt ökade under 2022 var ”mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer” samt ”socker, sylt, honung, choklad och konfektyr”.

– Försäljningen av godis ökade både räknat i volym och i löpande priser. Under 2022 såldes godis för 2 527 kronor per person i löpande priser, vilket är en ökning med 215 kronor. Samtidigt minskade försäljningen av både färsk frukt och färska grönsaker per person, både i volym och i kronor.

Försäljningsutvecklingen mellan 2021 och 2022 i miljoner kronor

Varugrupp 2021 2022 Löpande priser (%) Fasta priser (%)
Livsmedel och drycker 334 367 356 381 6,6 -2,7
Livsmedel och alkoholfria drycker 283 531 306 523 8,1 -2,5
Livsmedel 252 769 272 119 7,7 -2,9
Bröd och övriga spannmålsprodukter 41 671 46 229 10,9 -1,0
Kött 45 329 48 973 8,0 -2,7
Fisk 14 857 14 873 0,1 -9,8
Mjölk, ost och ägg 41 967 46 387 10,5 -5,5
Oljor och fetter 7 809 8 855 13,4 -6,3
Frukt 21 913 21 947 0,2 -8,4
Grönsaker 31 761 33 331 4,9 -4,9
Socker, sylt, honung, choklad och konfektyr 35 050 38 511 9,9 3,9
Övriga livsmedel 12 414 13 011 4,8 -3,8
Alkoholfria drycker 30 762 34 403 11,8 1,1
Kaffe, te och chokladdryck 8 980 10 601 18,1 -8,9
Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer 21 782 23 803 9,3 5,0
Alkoholhaltiga drycker 50 835 49 858 -1,9 -3,8
Spritdrycker 10 374 10 173 -1,9 -2,9
Vin inkl. cider 26 271 25 870 -1,5 -3,8
Öl 14 190 13 815 -2,6 -4,7

Läs mer i statistiknyheten samt i rapporten:

Ökad godis- och läskförsäljning under 2022

Livsmedelsförsäljningsstatistik 2022 (pdf)

Fakta: Livsmedelsförsäljningen och inflationen

Under 2022 uppgick den totala försäljningen av livsmedel och drycker till 356 miljarder kronor vilket är en ökning med cirka 22 miljarder kronor, eller 6,6 procent jämfört med 2021.

Volymen av sålda livsmedel och drycker minskade dock med 2,7 procent. Den ökade försäljningen förklaras alltså av att det blev dyrare för svenska konsumenter att handla mat under 2022.

Priserna för livsmedel och drycker ökade enligt Konsumentprisindex (KPI) med 9,5 procent under 2022, vilket är betydligt högre än för 2021 då priserna ökade med 0,4 procent. Den genomsnittliga prisökningen mellan 2016 och 2021 var 1,9 procent.

Fakta: Om statistiken

Statistiken tas fram med hjälp av kassaregisterdata från dagligvaruhandeln.

Eftersom försäljningen mäts i pengar kan en ökning förklaras både av prisökningar och av att en vara säljs i större mängd än tidigare.

Undersökningen mäter försäljningsvärdet. Prisindex (KPI) för de olika varugrupperna används sedan för att beräkna volymutvecklingen.

Länkar

Ökad godis- och läskförsäljning under 2022

Livsmedelsförsäljningsstatistik 2022 (pdf)

Matbutikernas egna varumärken säljer tre gånger så mycket

Dryckesförsäljningen ökade mest under 2021

Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB