Pressmeddelande
Inflationen bakom ökningen av sålda livsmedel 2022
Senast uppdaterad: 2023-10-04
Vi handlade mindre mat men för mer pengar under 2022, visar SCB:s årliga rapport om livsmedelsförsäljningen. Räknat i volym minskade försäljningen av fisk samt kaffe, te och chokladdryck allra mest.
Den totala försäljningen av livsmedel och drycker i Sverige landade på 356 miljarder kronor under 2022. Det är 22 miljarder mer än 2021, vilket motsvarar en uppgång med 6,6 procent.
– Inflationen ligger bakom den stora försäljningsökningen. Volymen av sålda livsmedel och drycker minskade faktiskt med 2,7 procent under 2022, säger Louise Eklund, statistiker på SCB.
Minskad volym
Sett till enskilda varugrupper ökade försäljningen i löpande priser, alltså räknat i faktiska kronor, mest för ”kaffe, te och chokladdryck” (+18,1 procent), ”oljor och fetter” (+13,4 procent) och ”bröd och övriga spannmålsprodukter” (+10,9 procent).
– Men räknat i volym, det vill säga i fasta priser, så sjönk försäljningen i nästan alla varugrupper. Mest av allt för ”fisk”, ”kaffe, te och chokladdryck” och ”frukt”, säger Louise Eklund.
Mer godis
De enda varugrupperna där den sålda volymen faktiskt ökade under 2022 var ”mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer” samt ”socker, sylt, honung, choklad och konfektyr”.
– Försäljningen av godis ökade både räknat i volym och i löpande priser. Under 2022 såldes godis för 2 527 kronor per person i löpande priser, vilket är en ökning med 215 kronor. Samtidigt minskade försäljningen av både färsk frukt och färska grönsaker per person, både i volym och i kronor.
Försäljningsutvecklingen mellan 2021 och 2022 i miljoner kronor
Varugrupp | 2021 | 2022 | Löpande priser (%) | Fasta priser (%) |
Livsmedel och drycker | 334 367 | 356 381 | 6,6 | -2,7 |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 283 531 | 306 523 | 8,1 | -2,5 |
Livsmedel | 252 769 | 272 119 | 7,7 | -2,9 |
Bröd och övriga spannmålsprodukter | 41 671 | 46 229 | 10,9 | -1,0 |
Kött | 45 329 | 48 973 | 8,0 | -2,7 |
Fisk | 14 857 | 14 873 | 0,1 | -9,8 |
Mjölk, ost och ägg | 41 967 | 46 387 | 10,5 | -5,5 |
Oljor och fetter | 7 809 | 8 855 | 13,4 | -6,3 |
Frukt | 21 913 | 21 947 | 0,2 | -8,4 |
Grönsaker | 31 761 | 33 331 | 4,9 | -4,9 |
Socker, sylt, honung, choklad och konfektyr | 35 050 | 38 511 | 9,9 | 3,9 |
Övriga livsmedel | 12 414 | 13 011 | 4,8 | -3,8 |
Alkoholfria drycker | 30 762 | 34 403 | 11,8 | 1,1 |
Kaffe, te och chokladdryck | 8 980 | 10 601 | 18,1 | -8,9 |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer | 21 782 | 23 803 | 9,3 | 5,0 |
Alkoholhaltiga drycker | 50 835 | 49 858 | -1,9 | -3,8 |
Spritdrycker | 10 374 | 10 173 | -1,9 | -2,9 |
Vin inkl. cider | 26 271 | 25 870 | -1,5 | -3,8 |
Öl | 14 190 | 13 815 | -2,6 | -4,7 |
Läs mer i statistiknyheten samt i rapporten:
Ökad godis- och läskförsäljning under 2022
Livsmedelsförsäljningsstatistik 2022 (pdf)
Fakta: Livsmedelsförsäljningen och inflationen
Under 2022 uppgick den totala försäljningen av livsmedel och drycker till 356 miljarder kronor vilket är en ökning med cirka 22 miljarder kronor, eller 6,6 procent jämfört med 2021.
Volymen av sålda livsmedel och drycker minskade dock med 2,7 procent. Den ökade försäljningen förklaras alltså av att det blev dyrare för svenska konsumenter att handla mat under 2022.
Priserna för livsmedel och drycker ökade enligt Konsumentprisindex (KPI) med 9,5 procent under 2022, vilket är betydligt högre än för 2021 då priserna ökade med 0,4 procent. Den genomsnittliga prisökningen mellan 2016 och 2021 var 1,9 procent.
Fakta: Om statistiken
Statistiken tas fram med hjälp av kassaregisterdata från dagligvaruhandeln.
Eftersom försäljningen mäts i pengar kan en ökning förklaras både av prisökningar och av att en vara säljs i större mängd än tidigare.
Undersökningen mäter försäljningsvärdet. Prisindex (KPI) för de olika varugrupperna används sedan för att beräkna volymutvecklingen.
Länkar
Ökad godis- och läskförsäljning under 2022
Livsmedelsförsäljningsstatistik 2022 (pdf)
Matbutikernas egna varumärken säljer tre gånger så mycket
Dryckesförsäljningen ökade mest under 2021
Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB