Till innehåll på sidan

Pressmeddelande

Kaffe och tomater har blivit nästan 30 procent dyrare

Senast uppdaterad: 2022-03-25

Priset på kaffe har rusat under 2022, visar SCB:s Konsumentprisindex (KPI). Det är nu nästan 30 procent dyrare än för ett år sedan. Även priserna på tomater, päron och vitkål har stigit rejält.

Under januari i år gick priset på kaffe upp med 12 procent jämfört med december. I februari fortsatte stigningen i samma takt, kaffet blev 11,6 procent dyrare än i januari.

De senaste tolv månaderna har priset på alkoholfria drycker stigit med 7,2 procent. Framför allt är det kaffepriset som gått upp, med 29,5 procent.

– Redan under hösten såg vi att priser på kaffe, oljor och spannmål började öka snabbare i pris. Men nu under början av 2022 ser vi en väldigt bred prisuppgång på de flesta livsmedel. Exempelvis har även grönsaker och fisk ökat väldigt mycket i pris, säger John Eliasson, statistiker på SCB.

Totalt har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker gått upp fyra procent det senaste året. Men flera varor sticker ut:

Tomater har blivit 29,4 procent dyrare det senaste året. Under samma period har priserna på päron och vitkål stigit med 24,8 respektive 24,7 procent.

Maten och drycken som ökat mest i pris de senaste tolv månaderna

Vara Utveckling (%)
Kaffe 29,5
Tomater 29,4
Päron 24,8
Vitkål 24,7
Färsk lax 21,2
Honungsmelon 20,6
Apelsiner 16,8
Salladskål 15,3
Djupfryst frukt och bär 13,5
Grovt bröd 12,1

Allt har dock inte blivit dyrare. Framför allt en vara sticker ut bland alla vars pris har sjunkit:

– Purjolöken. Den kostar nästan hälften så mycket som för ett år sedan. Även avokado har blivit mycket billigare i jämförelse från förra året, säger John Eliasson.

Maten och drycken som minskat i pris de senaste tolv månaderna

Vara Utveckling (%)
Purjolök -45,0
Avokado -21,3
Öl, 0–2,7 % -4,0
Äpplen -3,8
Blomkål -3,8
Gul lök -3,2
Sylt och marmelad -2,9
Citroner -1,7
Nötter och torkad frukt -1,7
Annat smörgåsfett -1,4

Läs om inflationstakten enligt KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta):

Inflationstakten 4,5 procent i februari 2022

Fakta: Konsumentprisindex

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenten faktiskt betalar. KPI är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige.

Länkar

Inflationstakten 4,5 procent i februari 2022

Konsumentprisindex (KPI) efter produktgrupp, 1980=100. Månad 1980M01–2022M02

Konsumentprisindex (KPI) efter varu-/tjänstegrupp (COICOP), 1980=100. Månad 1980M01–2022M02

Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB