Pressmeddelande
Kaffe och tomater har blivit nästan 30 procent dyrare
Senast uppdaterad: 2022-03-25
Priset på kaffe har rusat under 2022, visar SCB:s Konsumentprisindex (KPI). Det är nu nästan 30 procent dyrare än för ett år sedan. Även priserna på tomater, päron och vitkål har stigit rejält.
Under januari i år gick priset på kaffe upp med 12 procent jämfört med december. I februari fortsatte stigningen i samma takt, kaffet blev 11,6 procent dyrare än i januari.
De senaste tolv månaderna har priset på alkoholfria drycker stigit med 7,2 procent. Framför allt är det kaffepriset som gått upp, med 29,5 procent.
– Redan under hösten såg vi att priser på kaffe, oljor och spannmål började öka snabbare i pris. Men nu under början av 2022 ser vi en väldigt bred prisuppgång på de flesta livsmedel. Exempelvis har även grönsaker och fisk ökat väldigt mycket i pris, säger John Eliasson, statistiker på SCB.
Totalt har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker gått upp fyra procent det senaste året. Men flera varor sticker ut:
Tomater har blivit 29,4 procent dyrare det senaste året. Under samma period har priserna på päron och vitkål stigit med 24,8 respektive 24,7 procent.
Maten och drycken som ökat mest i pris de senaste tolv månaderna
Vara | Utveckling (%) |
Kaffe | 29,5 |
Tomater | 29,4 |
Päron | 24,8 |
Vitkål | 24,7 |
Färsk lax | 21,2 |
Honungsmelon | 20,6 |
Apelsiner | 16,8 |
Salladskål | 15,3 |
Djupfryst frukt och bär | 13,5 |
Grovt bröd | 12,1 |
Allt har dock inte blivit dyrare. Framför allt en vara sticker ut bland alla vars pris har sjunkit:
– Purjolöken. Den kostar nästan hälften så mycket som för ett år sedan. Även avokado har blivit mycket billigare i jämförelse från förra året, säger John Eliasson.
Maten och drycken som minskat i pris de senaste tolv månaderna
Vara | Utveckling (%) |
Purjolök | -45,0 |
Avokado | -21,3 |
Öl, 0–2,7 % | -4,0 |
Äpplen | -3,8 |
Blomkål | -3,8 |
Gul lök | -3,2 |
Sylt och marmelad | -2,9 |
Citroner | -1,7 |
Nötter och torkad frukt | -1,7 |
Annat smörgåsfett | -1,4 |
Läs om inflationstakten enligt KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta):
Inflationstakten 4,5 procent i februari 2022
Fakta: Konsumentprisindex
Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenten faktiskt betalar. KPI är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige.
Länkar
Inflationstakten 4,5 procent i februari 2022
Konsumentprisindex (KPI) efter produktgrupp, 1980=100. Månad 1980M01–2022M02
Konsumentprisindex (KPI) efter varu-/tjänstegrupp (COICOP), 1980=100. Månad 1980M01–2022M02
Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB