Pressmeddelande
Rekordstor minskning av mängden sålda livsmedel
Senast uppdaterad: 2023-10-03
Räknat i pengar ökade försäljningen av livsmedel i fjol mer än något tidigare år på 2000-talet. Men räknat i volym minskade försäljningen mer än något annat år, visar ny statistik från SCB.
Dagligvaruhandelns försäljning av livsmedel mäts i löpande priser, vilket är detsamma som hur många kronor den inbringat. Räknat på det viset har försäljningen ökat varje år sedan åtminstone år 2000, vilket är så långt tillbaka som SCB:s statistik på området sträcker sig.
– Räknat i löpande priser ökade försäljningen av livsmedel exklusive drycker med 7,7 procent under 2022 jämfört med 2021. Inget annat år har ökningen varit över 7 procent, säger Louise Eklund, statistiker på SCB.
Ser man till mängden varor som faktiskt sålts i butikerna, vilket mäts i fasta priser, blir bilden däremot en helt annan.
– Volymen sålda livsmedel exklusive drycker minskade med 2,9 procent förra året. Det har tidigare hänt vid två tillfällen under 2000-talet att volymen minskat jämfört med föregående år, men minskningen har aldrig varit så här stor, säger Louise Eklund.
– Det ska sägas att vi bytte metod för hur vi tar fram den här statistiken 2016. Men varken med den gamla eller nya metoden har vi sett en större minskning mellan två år.
Förklaringen till att de två trenderna pekar åt olika håll stavas prisökningar. Priserna för livsmedel exklusive drycker ökade enligt Konsumentprisindex (KPI) med 10,9 procent under 2022, vilket är betydligt högre än för 2021 då priserna ökade med 0,2 procent. Den genomsnittliga prisökningen mellan 2016 och 2021 var 2,0 procent.
Försäljningen av livsmedel exklusive drycker jämfört med föregående år
År | Löpande priser (%) | Fasta priser (%) |
2017 | 3,5 | 1,4 |
2018 | 4,9 | 2,3 |
2019 | 1,7 | -1,4 |
2020 | 6,8 | 4,7 |
2021 | 2,1 | 1,9 |
2022 | 7,7 | -2,9 |
Fakta: Om statistiken
Statistiken tas fram med hjälp av kassaregisterdata från dagligvaruhandeln.
Eftersom försäljningen mäts i pengar kan en ökning förklaras både av prisökningar och av att en vara säljs i större mängd än tidigare.
Undersökningen mäter försäljningsvärdet. Prisindex (KPI) för de olika varugrupperna används sedan för att beräkna volymutvecklingen.
Länkar
Inflationen bakom ökningen av sålda livsmedel 2022
Ökad godis- och läskförsäljning under 2022
Livsmedelsförsäljningsstatistik 2022 (pdf)
Livsmedelsförsäljningen i statistikdatabasen
Matbutikernas egna varumärken säljer tre gånger så mycket
Dryckesförsäljningen ökade mest under 2021
Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB