Pressmeddelande
Restaurangerna har tappat nästan en fjärdedel av alkoholförsäljningen
Senast uppdaterad: 2021-05-06
Alkoholförsäljningen på krogen har minskat under 2020 – och i morgon förbjuds den från klockan 22 för att minska spridningen av coronaviruset. För en del typer av restauranger, pubar och barer utgör alkoholen hälften av den totala försäljningen, visar statistik från SCB.
Enligt regeringens förslag förbjuds serveringen av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat mellan klockan 22.00 och 11.00. Förbudet gäller till den sista februari nästa år.
– För nöjesrestauranger, pubar och barer är alkoholförsäljningen en väldigt viktig intäktskälla. Under 2019 stod alkoholen för cirka 47 procent av deras totala försäljning. Det handlar om ungefär tio miljarder kronor, säger Daniel Lennartsson, statistiker på SCB.
De svenska restaurangernas totala försäljning uppgick förra året till 125 miljarder kronor. Ungefär en fjärdedel – runt 29 miljarder kronor – kom från alkoholförsäljning.
Totalt har restaurangernas försäljning minskat med 19 procent under januari–september i år jämfört med samma period i fjol.
– Under samma jämförelse period har alkoholförsäljningen på restaurangerna minskat med 23 procent, säger Daniel Lennartsson.
För lunch- och kvällsrestauranger uppgick alkoholförsäljningen till 13,5 miljarder kronor 2019. Det motsvarar 21 procent av de totala försäljningsintäkterna. För trafiknära restauranger motsvarar alkoholen 27 procent av de totala försäljningsintäkterna.
Fakta: Restaurangkategorier i texten
Nöjesrestauranger, pubar och barer
Verksamhetens fokus är på drycker, men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar och nattklubbar.
Lunch- och kvällsrestauranger
Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar och pizzerior etcetera.
Trafiknära restauranger
Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns också restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.
Fakta: Om statistiken
Statistiken bygger på uppgifter från restaurangindex, försäljningsindikatorn och beräkningar från momsregistret. Restaurangbranschen utgörs av SNI-koden 56 och täcker inte hotellens restaurang- och alkoholförsäljning.
Försäljningssiffrorna anges inklusive moms. Beräkningarna bygger på data över den försäljning som görs till 25 procents moms i momsregistret. På restauranger är det 25 procents moms på alkohol och 12 procents moms på mat.
Länkar:
Historiskt stor nedgång för restaurangförsäljningen andra kvartalet