Till innehåll på sidan

Data från Innovationsverksamhet i svenska företag

Innovationsundersökningen genomförs vartannat år och referensperioden är de senaste tre kalenderåren. Statistiken är jämförbar mellan EU:s medlemsländer.

Innovationer och innovationsaktiviteter är betydelsefulla faktorer för tillväxt. För att kunna understödja tillväxten är det för beslutsfattare på olika nivåer angeläget att identifiera dessa faktorer.

Innovationsundersökningen genomförs vartannat år och referensperioden är de senaste tre kalenderåren. Den första innovations­undersökningen som gjordes i Sverige avsåg perioden 1994–1996. Till grund för undersökningen ligger ett gemensamt frågeformulär som utarbetats av EU:s statistikorgan Eurostat i samarbete med medlemsländerna. Detta för att kunna göra goda jämförelser av innovations­verksamheten mellan Europas länder.

Datakällor

I undersökningen ingår företag med minst 10 anställda som vid urvalstillfället under referensåret har klassificerats som aktiva i SCB:s företagsregister (FDB). Urvalsenheten i undersökningen utgörs av företaget, det vill säga den juridiska enheten. 

Samtliga företag med minst 200 anställda liksom samtliga industri­forsknings­institut och alla företag i bransch 72 (Vetenskaplig forskning och utveckling) med 10 eller fler anställda ingår i urvalet. Av övriga företag, de med 10-199 antal anställda, ingår ett urval. Statistiken omfattar företag inom vissa utvalda branscher.

Variabler

Undersökningen innefattar variabler som belyser företagens innovations­verksamhet. Exempel på variabler i undersökningen är:

  • Företag som introducerade produktinnovationer.
  • Hur stor andel av företagens omsättning som kommer från nya produktinnovationer.
  • Företag som introducerade produktinnovationer som var nya för marknaden eller företaget.
  • Hur stor andel av företagens omsättning som kommer från nya produktinnovationer.
  • Företag som introducerade processinnovationer.
  • Olika innovationsaktiviteter som företagen bedrev.
  • Hur stora innovationsutgifter företagen har.
  • Vilka syften företagen har med sin innovationsverksamhet.
  • Företag som introducerade organisatoriska innovationer.
  • Företag som introducerade innovationer inom marknadsföring.
  • Vilka företagen samarbetar med gällande deras produkt- och processinnovationer.
  • Hinder företagen upplever i deras innovationsverksamhet.
  • Innovationer med gynnsamma effekter på miljön.
  • Vilken kompetens företagen utnyttjar.
  • Metoder företaget använde för att stimulera nya idéer eller kreativitet hos företagets anställda.
  • Mål och strategier företaget har och vilka hinder som finns för att uppnå företagets mål.
  • Varifrån företaget fått stöd för sin innovationsverksamhet.
  • Informationskällor företaget använt för sin innovationsverksamhet.
  • Offentlig upphandling och innovationsaktiviteter.

Specialbearbetningar och mikrodata

SCB kan göra specialbearbetningar i form av tabeller, tidsserier, urval med mera.

Det är också möjligt att efter särskild sekretessprövning få avidentifierat mikromaterial för egna bearbetningar.

Mer information om att beställa mikrodata

Kontakt

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
pin@scb.se