Kommunernas och regionernas preliminära bokslut för 2022
Lägre resultat för kommuner och regioner under 2022
Statistiknyhet från SCB 2023-03-01 8.00
Årets resultat för kommunsektorn – kommuner och regioner sammanräknat – minskade med 24,2 miljarder kronor jämfört med föregående år och uppgick till 43,3 miljarder kronor år 2022. Det beror främst på att finansiella intäkter minskat med 13,0 miljarder kronor och att finansiella kostnader ökat med 21,3 miljarder kronor. Årets resultat för kommunerna minskade med 11,7 miljarder kronor och regionerna hade en minskning på 12,5 miljarder kronor mot 2021.
Skatteintäkter tillsammans med generella statsbidrag och utjämning ökade med 53,1 miljarder kronor jämfört med 2021. Detta bidrog till ett fortsatt starkt verksamhetsresultat trots kraftigt ökade nettokostnader.
Verksamhetens nettokostnader uppgick till -1 003,4 miljarder kronor för 2022. Det är en ökning med 44,5 miljarder kronor, motsvarande 5 procent, jämfört med 2021.
Verksamhetens resultat uppgick till 60,8 miljarder kronor, vilket är en ökning med 8,6 miljarder kronor jämfört med föregående år. Verksamhetens resultat för kommunerna minskade med 1,5 miljarder kronor medan regionerna hade en ökning på 10,1 miljarder kronor mot 2021.
Kommunerna
Verksamhetens resultat för kommunerna uppgick till 36,9 miljarder kronor för 2022. Det var en minskning med 1,5 miljarder kronor jämfört med 2021. Verksamhetens nettokostnad ökade med 34,3 miljarder kronor, vilket inte kompenserades fullt ut av ökningen av skatteintäkter och generella statsbidrag och utjämning som tillsammans ökade med 32,9 miljarder kronor under 2022. Skatteintäkterna ökade med 31,4 miljarder kronor.
Årets resultat har minskat med 11,7 miljarder kronor, vilket till största del kan förklaras av ett betydligt lägre finansnetto jämfört med 2021. Finansiella intäkter minskade med 2,6 miljarder kronor och finansiella kostnader ökade med 9,2 miljarder kronor, vilket gav en nettoeffekt på -11,8 miljarder kronor jämfört med föregående år.
3,8 procent av de inkomna kommunerna redovisade ett negativt verksamhetsresultat för 2022. Det var fler än året före då 2,8 procent av kommunerna redovisade ett negativt verksamhetsresultat.
Vid publiceringstillfället saknades en kommun (Surahammar).
2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|
Verksamhetens intäkter | 165,6 | 168,5 | 171,2 |
Verksamhetens kostnader | ‑720,4 | ‑744,4 | ‑778,2 |
Avskrivningar och nedskrivningar | ‑28,7 | ‑31,0 | ‑34,2 |
Verksamhetens nettokostnader | ‑583,5 | ‑606,8 | ‑641,1 |
Skatteintäkter | 486,1 | 514,4 | 545,8 |
Generella statsbidrag och utjämning | 127,3 | 130,8 | 132,3 |
Verksamhetens resultat | 29,9 | 38,4 | 36,9 |
Finansiella intäkter | 12,5 | 16,0 | 13,4 |
Finansiella kostnader | ‑7,2 | ‑7,0 | ‑16,2 |
Resultat efter finansiella poster | 35,1 | 47,4 | 34,1 |
Extraordinära poster | 0,1 | ‑1,7 | 0,0 |
Årets resultat | 35,2 | 45,7 | 34,0 |
I tabellen ingår Region Gotland till 65 procent.
2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|
Verksamhetens intäkter | 89,3 | 100,7 | 93,3 |
Verksamhetens kostnader | ‑404,4 | ‑437,4 | ‑441,1 |
Avskrivningar och nedskrivningar | ‑13,2 | ‑15,5 | ‑14,5 |
Verksamhetens nettokostnader | ‑328,3 | ‑352,2 | ‑362,3 |
Skatteintäkter | 273,7 | 289,7 | 307,9 |
Generella statsbidrag och utjämning | 76,1 | 76,2 | 78,3 |
Verksamhetens resultat | 21,5 | 13,8 | 23,9 |
Finansiella intäkter | 5,1 | 13,3 | 2,9 |
Finansiella kostnader | ‑7,3 | ‑5,4 | ‑17,5 |
Resultat efter finansiella poster | 19,2 | 21,8 | 9,3 |
Extraordinära poster | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Årets resultat | 19,2 | 21,8 | 9,3 |
I tabellen ingår Region Gotland till 35 procent.
Definitioner och förklaringar
Region Gotland har till skillnad från övriga kommuner och regioner två uppdrag, de ansvarar för kommunala uppgifter och regionsuppgifter. Detta innebär att det är mycket svårt att jämföra data avseende resultat- och balansräkning för Region Gotland med övriga kommuner och regioner i Sverige. SCB har, i ett försök till jämförbarhet, uppskattat att 65 procent av den totala verksamheten avser kommunal verksamhet medan 35 procent avser regionsverksamhet. SCB vill dock poängtera att fördelningen är en uppskattning och att jämförelser med andra kommuner och regioner bör göras med försiktighet.
Extraordinära poster är intäkter och kostnader som inte ingår i ordinarie verksamhet. Resultat före extraordinära poster är inte alltid jämförbara mellan kommuner/regioner, eftersom vad som klassas som extraordinärt kan variera.
Samtliga uppgifter är preliminära och kan komma att justeras.
Uppgifterna redovisas i löpande priser.
Statistikdatabasen
Ytterligare information finns i Statistikdatabasen
Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.