Till innehåll på sidan

Så gör du för att hitta statistik

Det finns olika sätt att hitta den statistik
som du är intresserad av.
Ett sätt är att skriva in det ord som du söker efter
i sökrutan på startsidan.
Om du vill veta hur många människor
som heter Amanda
skriver du ordet ”namn” i rutan.
Då kommer det upp en sida med länkar,
välj den länken som heter Sök på namn - hur många heter...?

Ett annat sätt är att välja fliken ”Hitta statistik”.
Där väljer du det område du är intresserad av.
Om du till exempel vill se en lista över de vanligaste namnen
gör du så här:

  • Öppna ett nytt fönster i webbläsaren.
  • Klicka på ”Hitta Statistik”.
  • Välj "Befolkning".
  • Klicka på plus-tecknet vid Ämnesövergripande statistik.
  • Gå vidare till "Namnstatistik".
  • Under tabeller och diagram finns listor över de vanligaste namnen.

Ring och be om hjälp

Ibland kan det vara svårt att förstå vad siffrorna betyder.
Då kan du ringa till SCB:s Statistikservice.
De hjälper dig att hitta på webbplatsen
och att förstå statistiken.

Vill du ringa är telefonnumret 010-479 50 00.

Du kan skicka e-post till:
information@scb.se

och brev till:
SCB, Statistikservice
70189 Örebro.

Om du bara har några få frågor kostar det ingenting.
Men om du har många frågor som det tar lång tid att svara på
får du betala för den tiden.

Läs mer

Startsida för lättläst