Till innehåll på sidan

Hantering av fel och brister i leveranser via MONA

Misstänker du som uppdragsgivare att data från MONA (Microdata Online Access) levererade av SCB innehåller felaktigheter? Har du upptäckt andra brister i leveransen som inte överensstämmer med beställningen? Här finns information om hur du går tillväga.

Det första steget är att informera kontaktpersonen på SCB så snart felet upptäckts. 

Enligt SCB:s allmänna avtalsvillkor som ingår som en del i överenskommelsen med uppdragsgivare är det uppdragsgivarens ansvar att utan onödigt dröjsmål undersöka uppdragsresultatet, det vill säga leveransen.

Om SCB upptäcker att något i leveransen inte överensstämmer med beställningen eller att data i leveransen innehåller felaktigheter ska SCB:s kontaktperson hos uppdragsgivaren kontaktas så snart som möjligt efter upptäckt. 

Hantering och korrigering av upptäckta fel

SCB och uppdragsgivaren ska komma överens om och hur leveransen ska korrigeras innan ändringar görs. Det är SCB:s ansvar att lämna en beskrivning av felets omfattning till uppdragsgivaren som underlag för beslut om åtgärd.

Variabler eller filer som inte är tillgängliga i MONA ska kompletteras så snart som möjligt. Det gäller även leveranser i annat format än överenskommet. 

Fel i värden eller i populationsavgränsningen kan hanteras på olika sätt:

  • Leveransen kompletteras med korrigerade värden/population för att möjliggöra jämförelser med tidigare leverans
  • Felaktiga värden eller population byts ut
  • Felaktiga värden eller population korrigeras inte för att felet bedöms sakna betydelse för användningen.

Uppdragsgivarens ansvar att informera

Det är uppdragsgivarens ansvar att sprida SCB:s information om felet och om eventuell korrigering till personer som har tillgång till leveransen. Ansvarig vid SCB kan välja att ge både kontaktpersonen hos uppdragsgivaren och alla berörda användare i MONA samma information.

MONA-supporten vid SCB kan inte svara på frågor om innehåll, dokumentation eller eventuella fel i dataleveranser. Sådana frågor kan endast besvaras av uppdragsgivarens kontaktperson vid SCB.

Kontakt

MONA-supporten

Telefon
010-479 64 20
Vardagar
9.00–11.30, 12.30–15.00

Stängt den 23 december–1 januari 2025.
E-post
mona@scb.se