Till innehåll på sidan

Vanliga frågor från företag

Här är några vanliga frågor från företag
och svaret på de frågorna.
Om du har ett eget företag
som ska vara med i en undersökning
och undrar över något
kan du titta om svaret finns här.

Vad ska svaren användas till?

Företagens uppgifter används i beslut
om den svenska ekonomin och
ekonomiska beslut i EU.

Varför har mitt företag blivit utvalt?

De största företagen inom sitt område är oftast med.
Andra företag har blivit utvalda genom slumpen.

Om du har ett litet företag
är chansen mindre att det blir valt. 

Kan ni fråga någon annan istället?

Nej det kan vi inte.
För att statistiken ska bli bra
måste de företag som valts ut
vara med och svara.
Annars kan statistiken bli fel
och politiker och andra som bestämmer
kan ta beslut som är fel.

Läs mer

Startsida för lättläst