Till innehåll på sidan

Bildspråk

Vi använder två typer av bilder. Övergripande bilder och innehållsbilder.

En varumärkesbyggande bildhantering

Ett konsekvent användande av vårt bildmanér bygger vårt varumärke och skapar identitet och igenkänning över tid. Översiktsbilder använder vi för generell bildsättning. Innehållsbilder använder vi när vill belysa ett specifikt ämne.

Översiktsbilder

Översiktsbilden ska ha ett större perspektiv och skall i möjligaste mån användas när en bild illustrerar mer än ett ämne. Användningsområden kan vara som bild i powerpoint, omslag, huvudbild på webbplats eller som huvudbild till ett seminarium.


Bild: Unsplash, Graeme Nicholl

Innehållsbilder

Våra innehållsbilder bör inte vara för komplexa och vi undviker bilder där många element konkurrerar om uppmärksamheten. Kopplingen till ämnet kan vara mer eller mindre abstrakt. Ett bolån måste inte illustreras med en kontraktssignering. Ett fönster eller byggnad kan vara tillräckligt illustrativt. 


Bild: Unsplash, Luke Stackpoole

Redaktionella bilder och porträtt

I vissa sammanhang används foton som mer är att betrakta som redaktionella, till exempel foton från vår verksamhet eller pressbilder på personer i samband med en intervju.


Bild: Kari Kohvakka

Mediaportal och kreditering

SCB har en mediabank där du bl a hittar bilder, filmer, illustrationer, SCB:s loggor SCB - mediabank (mediaflowportal.com)

Ange byrånamnet och om det finns fotografens namn i anslutning till bilder som används i trycksaker, utskick (även digitala) och hemsida.

Exempel: Foto: Byrå, Förnamn Efternamn

I mediabanken ska den här informationen finnas, om det saknas för en bild, kontakta ateljén.