Till innehåll på sidan

Logotyp

Logotypen är vårt främsta kännetecken. Den visar tydligt att det är SCB som står bakom information eller verksamhet som möter omvärlden. Den bör alltid vara med när SCB är avsändare.

SCB:s logotyp är unik och omsorgsfullt designad. Logotypen är en central beståndsdel i SCB:s varumärke och utgör ankaret i den visuella identiteten. SCB:s logotyps ursprung sträcker sig hela vägen tillbaka till 60-talet, med minimala förändringar sedan dess.

Wikipedias definition av logotyp:

"En logotyp, ofta förkortat till logo eller logga,[2] är ett grafiskt varumärke, emblem eller symbol som vanligtvis används av kommersiella företag, organisationer och även privatpersoner som marknadsföring genom att underlätta omedelbar visuell igenkänning. Logotyper är antingen helt grafiska (symboler eller ikoner), en komposition av ett namn, eller en kombination av symbol och namn."

Wikipedias sida om logotyp

Internationell logotyp

SCB:s logotyp finns inte i någon engelsk översättning. I internationella sammanhang använder vi samma logotyp som i svenska sammanhang.
I allt engelskt material, både det som skrivs och sägs, byts namnet SCB ut mot Statistics Sweden. Benämningen SCB ska inte användas i engelskt material förutom att den syns i logotypen.

Frizon

Bild som visar frizonen som alltid ska finnas runt SCB:s logotyp.

Det är viktigt att logotypen framgår tydligt på en given enhet. Med logotypens frizon säkerställer vi att inga element placeras störande nära den.

Frizonen är definierad till minst halva höjden på bokstaven B. Notera att detta är minsta tillåtna frizon. Det är helt okej att använda sig av en större frizon. Den minsta definierade frizonen gäller på logotypens alla sidor.

Två färgversioner

Logotypen finns i två färgversioner. Vi har en positiv (svart) och en negativ (vit) logotyp. Inga andra färgställningar är tillåtna på logotypen.

Positiv version

SCB:s logotyp i positiv version, alltså svart på ljus bakgrund.

Den positiva (svarta) logotypen använder vi på vita eller ljusa bakgrunder och ljusa bilder. Gränsdragningen för när en ljus bakgrund blir mörk kan i vissa fall vara svårdefinierad. Det viktigaste i de fallen är att du säkerställer kontrast mellan logotypen och bakgrunden.

Negativ version

SCB:s logotyp i negativ version, det vill säga vit på färgad bakgrund.

Den negativa (vita) logotypen använder vi på mörka bilder eller mörka bakgrunder. Gränsdragningen för när en mörk bakgrund blir ljus kan i vissa fall vara svårdefinierad, det viktigaste i de fallen är att du säkerställer kontrast mellan logotypen och bakgrunden.

Gör inte så här!

Olika exempel på hur vi inte ska använda SCB:s logotyp.

Positiv logotyp på färg

För att säkerställa att logotypen syns och har tillräckligt hög kontrast använder vi inte den positiva versionen på mörkt färgade bakgrunder.

Färgsatt logotyp

Vi har två versioner av vår logotyp, en positivt (svart) och en negativ (vit). Det är otillåtet att konstruera och använda färgsatta versioner.

Skuggning

Vi använder ingen skuggning eller andra effekter på logotypen.

Frizon

Vi respekterar den definierade frizonen i alla situationer.

Proportioner

Laborera eller ändra aldrig på logotypens proportioner.

SCB:s logotyp för nedladdning

Svart logga_tryck_eps
Vit logga_tryck_eps
Svart logga_webb_ png
Vit logga_webb_ png
Svart logga_högupplöst_png
Vit logga_högupplöst_png
Svart_logga_svg
Vit_logga_svg