Delmål 4.1 – Avgiftsfri och likvärdig grundskole- och gymnasieutbildning av god kvalitet
Senast 2030 säkerställa att alla flickor och pojkar fullbordar avgiftsfri och likvärdig grundskole- och gymnasieutbildning av god kvalitet som leder till relevanta och ändamålsenliga kunskaper.
Indikator 4.1.1 – Andelen barn och ungdomar som uppnår en bestämd kunskapsnivå i läsförståelse och matematik
Nyckeltal
2018
82%
av 15 åriga elever i Sverige uppnår prestationsnivå 2 eller högre i läsförståelse
2018
81%
av 15 åriga elever i Sverige uppnår prestationsnivå 2 eller högre i matematik
Tabell
15-åriga elever på prestationsnivå 2 och högre i läsförståelse
Andel i procent av flickor, pojkar, samtliga
Flickor | Pojkar | Samtliga | |
---|---|---|---|
2018 | 86 | 78 | 82 |
2015 | 88 | 76 | 82 |
2012 | 86 | 69 | 77 |
2009 | 90 | 76 | 83 |
2006 | 90 | 79 | 85 |
2003 | 91 | 82 | 87 |
2000 | 92 | 83 | 88 |
Tabell
15-åriga elever på prestationsnivå 2 och högre i matematik
Andel i procent av flickor, pojkar, samtliga
Flickor | Pojkar | Samtliga | |
---|---|---|---|
2018 | 82 | 81 | 81 |
2015 | 80 | 78 | 79 |
2012 | 74 | 72 | 73 |
2009 | 79 | 79 | 79 |
2006 | 81 | 82 | 82 |
2003 | 82 | 83 | 83 |
Indikator 4.1.2 – Andel ungdomar som avslutat en viss utbildningsnivå
Nyckeltal
2022
99,8%
av Sveriges befolkning 18-20 år har avslutad grundskoleutbildning
2022
83%
av Sveriges befolkning 21-23 år har avslutat treårig gymnasieutbildning
Tabell
Personer som avslutat grundskola i åldersgruppen 18-20 år (3–5 år efter att påbörjat årskurs 9)
Andel i procent av kvinnor, män efter inrikes/utrikes född
Inrikes född | Utrikes född | Samtliga | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kvinnor | Män | Kvinnor | Män | Kvinnor | Män | ||
2022 | 100 | 100 | 99 | 99 | 100 | 100 | |
2021 | 100 | 100 | 99 | 99 | 100 | 100 | |
2020 | 100 | 100 | 98 | 97 | 100 | 99 | |
2019 | 100 | 100 | 97 | 92 | 100 | 98 | |
2018 | 100 | 100 | 96 | 92 | 99 | 99 | |
2017 | 100 | 100 | 96 | 92 | 99 | 99 | |
2016 | 100 | 100 | 96 | 93 | 99 | 99 | |
2015 | 100 | 100 | 95 | 93 | 99 | 99 |
Källa: Befolkningens utbildning, SCB
Statistiken omfattar personer där det finns uppgifter om utbildningsnivå.
Senast uppdaterad: 2023-12-05
Tabell
Personer som avslutat minst 3-årig gymnasieutbildning i åldersgruppen 21–23 år (3–5 år efter att 3:e året i gymnasieskolan vanligen påbörjas)
Andel i procent av kvinnor, män efter inrikes/utrikes född
Inrikes född | Utrikes född | Samtliga | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kvinnor | Män | Kvinnor | Män | Kvinnor | Män | ||
2022 | 90 | 87 | 70 | 57 | 86 | 80 | |
2021 | 90 | 87 | 66 | 52 | 85 | 78 | |
2020 | 89 | 87 | 64 | 49 | 85 | 78 | |
2019 | 89 | 87 | 63 | 51 | 85 | 79 | |
2018 | 89 | 86 | 61 | 53 | 84 | 80 | |
2017 | 89 | 86 | 60 | 52 | 85 | 80 | |
2016 | 89 | 86 | 61 | 53 | 85 | 80 | |
2015 | 89 | 85 | 62 | 55 | 85 | 81 |
Källa: Befolkningens utbildning, SCB
Statistiken omfattar personer där det finns uppgifter om utbildningsnivå.
Senast uppdaterad: 2023-12-05
Delmål 4.2 – Lika tillgång till förskola av god kvalitet
Senast 2030 säkerställa att alla flickor och pojkar har tillgång till förskola av god kvalitet som ger omvårdnad och förbereder dem för att börja grundskolan.
Indikator 4.2.1 - Andelen barn 24-59 månader gamla som utvecklas enligt typiska utvecklingsmönster när det gäller fysisk och psykosocial hälsa samt inlärning
Sverige saknar statistik för denna indikator
Indikator 4.2.2 – Deltagande i förskola och förskoleklass
Nyckeltal
2022/2023
98%
av 6-åriga flickor i Sverige deltar i organiserat lärande
2022/2023
98%
av 6-åriga pojkar i Sverige deltar i organiserat lärande
Tabell
6-åriga elever i organiserat lärande
Andel i procent av flickor, pojkar, samtliga
År | Flickor | Pojkar | Samtliga |
---|---|---|---|
2022/23 | 97,9 | 97,7 | 97,8 |
2021/22 | 98,1 | 98,2 | 98,1 |
2020/21 | 98,2 | 98,1 | 98,2 |
2019/20 | 97,9 | 97,9 | 97,9 |
2018/19 | 97,6 | 97,1 | 97,4 |
2017/18 | 97,0 | 96,7 | 96,8 |
2016/17 | 97,2 | 96,8 | 97,0 |
2015/16 | 96,9 | 96,3 | 96,6 |
Källa: Statistik, Skolverket
Från 2019/20 ingår även sexåringar i grundsärskola och specialskola. Jämförelser med tidigare år ska därmed göras med försiktighet.
Senast uppdaterad: 2023-12-05
Tabell
Barn inskrivna i förskola
Andel i procent av flickor, pojkar, samtliga i resp. åldersgrupp efter svensk/utländsk bakgrund
Flickor | Pojkar | Samtliga | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Ålder | Svensk bakgrund | Utländsk bakgrund | Totalt | Svensk bakgrund | Utländsk bakgrund | Totalt | Svensk bakgrund | Utländsk bakgrund | Totalt | |
2022 | 1–3 | 79,6 | 74,3 | 78,3 | 79,9 | 74,8 | 78,6 | 79,7 | 74,6 | 78,4 | |
2022 | 4–5 | 95,9 | 90,4 | 94,5 | 96,1 | 90,7 | 94,6 | 96,0 | 90,6 | 94,5 | |
2022 | 1–5 | 86,2 | 81,1 | 84,9 | 86,4 | 81,5 | 85,1 | 86,3 | 81,3 | 85,0 | |
2021 | 1–3 | 79,1 | 74,7 | 78,0 | 79,7 | 75,6 | 78,6 | 79,4 | 75,2 | 78,3 | |
2021 | 4–5 | 95,9 | 91,1 | 94,6 | 96,0 | 91,4 | 94,8 | 96,0 | 91,2 | 94,7 | |
2021 | 1–5 | 86,0 | 81,7 | 84,9 | 86,3 | 82,2 | 85,3 | 86,2 | 82,0 | 85,1 | |
2020 | 1–3 | 79,0 | 74,8 | 77,9 | 79,2 | 75,1 | 78,1 | 79,1 | 74,9 | 78,0 | |
2020 | 4–5 | 95,8 | 91,1 | 94,5 | 96,0 | 91,4 | 94,8 | 95,9 | 91,2 | 94,7 | |
2020 | 1–5 | 85,9 | 81,6 | 84,7 | 86,1 | 81,9 | 85,0 | 86,0 | 81,7 | 84,9 | |
2019 | 1–3 | 78,7 | 75,7 | 77,9 | 79,2 | 76,0 | 78,4 | 78,9 | 75,9 | 78,2 | |
2019 | 4–5 | 95,7 | 90,7 | 94,4 | 95,9 | 91,1 | 94,6 | 95,8 | 90,9 | 94,5 | |
2019 | 1–5 | 85,5 | 81,9 | 84,6 | 85,9 | 82,3 | 85,0 | 85,7 | 82,1 | 84,8 | |
2018 | 1–3 | 78,4 | 74,0 | 77,3 | 78,7 | 74,9 | 77,7 | 78,6 | 74,5 | 77,5 | |
2018 | 4–5 | 95,3 | 89,8 | 93,9 | 95,5 | 89,6 | 94,0 | 95,4 | 89,7 | 94,0 | |
2018 | 1–5 | 85,2 | 80,4 | 84,0 | 85,4 | 80,9 | 84,3 | 85,3 | 80,7 | 84,2 | |
2017 | 1–3 | 77,3 | 71,8 | 76,0 | 77,7 | 72,5 | 76,4 | 77,5 | 72,1 | 76,2 | |
2017 | 4–5 | 94,7 | 88,9 | 93,3 | 95,1 | 88,6 | 93,5 | 94,9 | 88,7 | 93,4 | |
2017 | 1–5 | 84,3 | 78,7 | 82,9 | 84,6 | 79,0 | 83,3 | 84,4 | 78,8 | 83,1 | |
2016 | 1–3 | 77,3 | 71,4 | 76,0 | 77,3 | 72,0 | 76,1 | 77,3 | 71,7 | 76,0 | |
2016 | 4–5 | 94,7 | 88,9 | 93,4 | 95,0 | 89,4 | 93,7 | 94,8 | 89,2 | 93,5 | |
2016 | 1–5 | 84,3 | 78,5 | 83,0 | 84,3 | 79,1 | 83,1 | 84,3 | 78,8 | 83,1 | |
2015 | 1–3 | 76,4 | 70,6 | 75,1 | 76,9 | 71,2 | 75,7 | 76,6 | 70,9 | 75,4 | |
2015 | 4–5 | 94,3 | 88,4 | 93,0 | 94,4 | 89,3 | 93,3 | 94,3 | 88,9 | 93,2 | |
2015 | 1–5 | 83,6 | 77,8 | 82,4 | 83,9 | 78,6 | 82,8 | 83,8 | 78,2 | 82,6 |
Källa: Statistik, Skolverket
Barn som inte är folkbokförda är exkluderade från antalet inskrivna barn i förskolan för att överrensstämma med register över totalbefolkningen där endast folkbokförda personer ingår.
Senast uppdaterad: 2023-12-05
Delmål 4.3 – Lika tillgång till yrkesutbildning och högre utbildning av god kvalitet
Senast 2030 säkerställa alla kvinnor och män lika tillgång till yrkesutbildning och eftergymnasial utbildning, inklusive högskoleutbildning, av god kvalitet till en överkomlig kostnad.
Indikator 4.3.1 – Deltagande bland ungdomar och vuxna i formell och icke-formell utbildning
Nyckeltal
2016
68%
av kvinnor 25-64 år i Sverige har deltagit i formell eller icke–formell utbildning
2016
60%
av män 25-64 år i Sverige har deltagit i formell eller icke–formell utbildning
Indikator 4.3.2(N) – Andel registrerade studenter på högskola/universitet
Nyckeltal
2020
33%
av kvinnor 19-24 år i Sverige är registrerade på högskola/universitet
2020
22%
av män 19-24 år i Sverige är registrerade på högskola/universitet
Diagram
Personer registrerade på universitet/högskolan
Andel i procent av kvinnor, män i resp. åldersgrupp
Källa: Officiell statistik om högskolan, UKÄ
Utbytesstudenter och studenter som inte är folkbokförda ingår inte.
Senast uppdaterad: 2022-03-18
Delmål 4.4 – Öka antalet personer med färdigheter för ekonomisk trygghet
Till 2030 väsentligen öka det antal ungdomar och vuxna som har relevanta färdigheter, däribland tekniska färdigheter och yrkeskunnande, för sysselsättning, anständigt arbete och entreprenörskap.
Indikator 4.4.1 - Andelen ungdomar och vuxna som har färdigheter i informations- och kommunikationsteknik
Tabell
Användning av digitala färdigheter
Andel personer i åldern 16-74 år, procent
2023 | 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kvinnor | Män | Totalt | Kvinnor | Män | Totalt | ||
Kopierat eller flyttat filer mellan mappar, enheter eller i molnet | 59 | 65 | 62 | 59 | 65 | 62 | |
Laddat ner eller installerat programvara eller appar | 61 | 69 | 65 | 61 | 70 | 66 | |
Ändrat inställningar i programvara, appar eller enheter | 43 | 54 | 49 | 43 | 55 | 49 | |
Använt ordbehandlingsprogram | 67 | 70 | 68 | 67 | 68 | 67 | |
Skapat filer | 47 | 54 | 50 | 45 | 53 | 49 | |
Använt kalkylprogram | 42 | 54 | 48 | 40 | 50 | 45 | |
Använt kalkylprogrammets avancerade funktioner | 14 | 28 | 21 | 13 | 25 | 19 | |
Använt programvara för att redigera bilder, video eller ljudfiler | 30 | 37 | 34 | 31 | 37 | 34 | |
Skrivit kod i något programmeringsspråk | 4 | 16 | 10 | 4 | 16 | 10 |
Källa: Aktiviteter relaterade till datorer, mobila enheter och programvara. År 2021-2023, SCB
Tabellen har fått nytt innehåll vid uppdateringen i december 2023.
Senast uppdaterad: 2023-12-05
Indikator 4.4.2(N) - Indikator om etablering på arbetsmarknaden efter avslutad utbildning på gymnasieskolan respektive högskola/universitet
Indikatorn kräver utredning
Indikator 4.4.3(N) – Fördelning av befolkningen efter högsta avslutade utbildningsnivå
Detta är en nationell indikator. Den tas enbart fram för Sverige som ett komplement till de globala indikatorerna.
Nyckeltal
2020
87%
av Sveriges befolkning 25-64 år har avslutad gymnasieutbildning
2020
44%
av Sveriges befolkning 25-64 år har avslutad eftergymnasial utbildning
Delmål 4.5 – Utrota diskriminering i utbildning [redovisas ej]
Senast 2030 avskaffa skillnaderna mellan könen inom utbildningsområdet och säkerställa lika tillgång till utbildning och yrkesutbildning på alla nivåer för utsatta personer, inklusive personer med funktionsnedsättning, ursprungsfolk och barn som lever under utsatta förhållanden.
4.5.1 Jämlikhetsindex för samtliga utbildningsindikatorer på listan som kan disaggregeras
Indikatorn redovisas inte i Sverige
Delmål 4.6 – Alla människor ska kunna läsa, skriva och räkna
Senast 2030 säkerställa att alla ungdomar och en väsentlig andel av alla vuxna – både män och kvinnor – lär sig läsa, skriva och räkna.
Indikator 4.6.1 – Andel av befolkningen i en viss åldersgrupp som uppnår en bestämd kunskapsnivå i läsning och räkning
Nyckeltal
2011/2012
87%
av Sveriges befolkning uppnår kunskapssnivå 2 eller högre i läsning
2011/2012
85%
av Sveriges befolkning uppnår kunskapssnivå 2 eller högre i räkning
Diagram
Personer 16–65 år fördelat efter kunskapsnivåer i läsning, 2011/2012
Andel i procent av kvinnor, män
Senast uppdaterad: 2023-12-05
Diagram
Personer 16–65 år fördelat efter kunskapsnivåer i räkning, 2011/2012
Andel i procent av kvinnor, män
Senast uppdaterad: 2023-12-05
Delmål 4.7 – Utbildning för hållbar utveckling och globalt medborgarskap [redovisas ej]
Senast 2030 säkerställa att alla studerande får de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling, bland annat genom utbildning för hållbar utveckling och hållbara livsstilar, mänskliga rättigheter, jämställdhet, främjande av en kultur av fred, icke-våld och globalt medborgarskap samt värdesättande av kulturell mångfald och kulturens bidrag till hållbar utveckling.
Indikator 4.7.1 - Till vilken grad utbildning för globalt medborgarskap och hållbar utveckling ingår på alla nivåer i utbildningspolitik, läroplaner, lärarutbildning och elevbedömning
Delmål 4.a – Skapa inkluderande och trygga utbildningsmiljöer
Bygga och förbättra utbildningsmiljöer som är anpassade för barn och personer med funktionsnedsättning, samt tar hänsyn till jämställdhetsaspekter och därmed erbjuder en trygg, fredlig, inkluderande och ändamålsenlig lärandemiljö för alla.
Indikator 4.a.1 – Andelen skolor med grundläggande service, efter typ av service
Indikatorn, så som den framställs, är inte relevant för Sverige
Indikator 4.a.2(N) – Andel elever som upplevt mobbning under de senaste månaderna
Detta är en nationell indikator. Den tas enbart fram för Sverige som ett komplement till de globala indikatorerna.
Nyckeltal
2017/2018
20%
av flickor 11-, 13- och 15 år i Sverige har upplevt mobbing de senaste månaderna
2017/2018
19%
av pojkar 11-, 13- och 15 år i Sverige har upplevt mobbing de senaste månaderna
Diagram
Elever som upplevt mobbning de senaste månaderna, genomsnitt för 11-, 13- och 15-åringar
Andel i procent av flickor, pojkar
Diagram
Elever som upplevt mobbning 2–3 gånger i månaden eller oftare under de senaste månaderna
Andel i procent av flickor, pojkar i resp. åldersgrupp
Delmål 4.b – Öka antalet stipendier för högre utbildning för utvecklingsländer [redovisas ej]
Till 2030 väsentligen öka antalet stipendier i världen som kan sökas av personer från utvecklingsländer, i synnerhet de minst utvecklade länderna, små önationer under utveckling och afrikanska länder, för studier inom högre utbildning, inklusive yrkesutbildning samt informations- och kommunikationstekniska, tekniska, ingenjörsvetenskapliga och naturvetenskapliga program, i utvecklade länder och andra utvecklingsländer.
Indikator - 4.b.1 Offentligt utvecklingsbistånd till stipendier
Delmål 4.c – Öka antalet utbildade lärare i utvecklingsländer
Till 2030 väsentligen öka tillgången på utbildade lärare, bland annat genom internationellt samarbete kring lärarutbildning i utvecklingsländerna, särskilt de minst utvecklade länderna och små önationer under utveckling.
Indikator 4.c.1 – Andelen kvalificerade lärare i grundläggande utbildning efter utbildningsnivå
Nyckeltal
2022/2023
86%
av kvinnor som är lärare i grundskolan i Sverige har pedagogisk högskoleexamen
2022/2023
72%
av män som är lärare i grundskolan i Sverige har pedagogisk högskoleexamen
Diagram
Lärare med pedagogisk högskoleexamen efter skolform
Andel i procent, heltidstjänster
Källa: Statistik, Skolverket
För förskola är andelen med pedagogisk högskoleexamen av samtlig personal. För resterande skolformer räknas andelen med pedagogisk högskoleexamen av lärare.
Senast uppdaterad: 2023-12-05
Diagram
Lärare med pedagogisk högskoleexamen efter skolform 2020/2021
Andel i procent av kvinnor, män omräknat till heltidstjänster
Källa: Statistik, Skolverket
För förskola är andelen med pedagogisk högskoleexamen av samtlig personal. För resterande skolformer räknas andelen med pedagogisk högskoleexamen av lärare.
Senast uppdaterad: 2023-12-05
Diagram
Lärare med lärarlegitimation efter skolform
Andel i procent, heltidstjänster
Källa: Statistik, Skolverket
För förskola är andelen med lärarlegitimation med behörighet i ämne av samtlig personal. För resterande skolformer räknas andelen med lärarlegitimation med behörighet i ämne av lärare.
Senast uppdaterad: 2023-12-05